- fre 06 jun 2008, 22:49
#197328
Jag skall inte motsätta mig dom tips du har fått. Dom är säkert helt gångbara och säkra.
Men det är så här: Tankmätaren och motortempmätaren matas med samma spänning (10 volt +/- 0,2 volt). Alltså från samma spänningsstabilisator. Så om både tankmätaren och tempmätaren är knas, så får dom fel spänning. Är det bara den ena mätaren av dom två, så säger det ju sig själv vilken av dom två givarna som är trasig.
Detta kan ju vara en kunskap att "lägga på hyllan" till den dagen problemet uppstår.
Överkurs: Att man har låst spänningen till 10 volt, beror ju bl.a. på att spänningen på batteriet kan variera över ett brett spann. Från kanske 10,5 volt någon minut efter en köldstart till över 14 volt vid max laddning. Lampor och annan utrustning är dimensionerad för att tåla detta, så där är det ovesäntligt med varierande spänningar.