Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av tombe691
Funderar på att sätta på extraljus men vet inte om jag vill ha stora bågen framtill. En tanke slog mig, är det möjligt att ersätta t.ex. dimljusen fram med extraljus? Vet inte om det är lag på dimljus eller om man bara kan byta ut dem? (xc90-06)
Användarvisningsbild
av Perc
Nä, det är inte krav på dimljus utan det är bara en populär utrustningsdetalj. Men har man dem så ska dom fungera och vara rätt inställda. Det är bara att plocka bort dem om du känner för.

Jag tror ändå inte riktigt på idén. Dimljusen sitter ju ganska nära marken, vilket gör att extraljusens funktion försämras. Små ojämnheter i vägen kastar skuggor och ljuset når inte över snökarmarna på vintern. Du har ju iofs en XC90 som är rätt hög jämfört med en personbil men du får ändå bättre ljus om du monterar dem på samma höjd som strålkastarna.

Man behöver inte heller ha en båge bara för extraljus.
Användarvisningsbild
av tombe691
hade en miniramp med 4 eller 5 smålampor på min 850 tidigare och de satt ju under frontspoilern och jag tyckte de gav ett välbehövligt tillskott men visst, det går ju inte jämföra med fyra stora big nick eller liknande.
Användarvisningsbild
av DooZeR
Bara för att riva upp en gammal tråd samt låna den lite =) Går det däremot att sätta, biltema har ju såna ljusramper på 3 och 5 lampor om ja inte minns fel, kan man ta en sådan på varje sida och ersätta dimljusen med dessa, OCH använda dom som dimljus eller blir pappa blå arg då? :p Vet att de ska vara rätt inställda mm mm men på dagen borde man väl få ha dom tända istället för halvljuset ändå va? :p
Användarvisningsbild
av milktrucker
DooZeR skrev:Bara för att riva upp en gammal tråd samt låna den lite =) Går det däremot att sätta, biltema har ju såna ljusramper på 3 och 5 lampor om ja inte minns fel, kan man ta en sådan på varje sida och ersätta dimljusen med dessa, OCH använda dom som dimljus eller blir pappa blå arg då? :p Vet att de ska vara rätt inställda mm mm men på dagen borde man väl få ha dom tända istället för halvljuset ändå va? :p
nej
Användarvisningsbild
av DooZeR
milktrucker skrev:
DooZeR skrev:Bara för att riva upp en gammal tråd samt låna den lite =) Går det däremot att sätta, biltema har ju såna ljusramper på 3 och 5 lampor om ja inte minns fel, kan man ta en sådan på varje sida och ersätta dimljusen med dessa, OCH använda dom som dimljus eller blir pappa blå arg då? :p Vet att de ska vara rätt inställda mm mm men på dagen borde man väl få ha dom tända istället för halvljuset ändå va? :p
nej
Då får jag enbart använda dom tillsammans med helljuset ?
Användarvisningsbild
av milktrucker
DooZeR skrev:
milktrucker skrev:
nej
Då får jag enbart använda dom tillsammans med helljuset ?
ja
Användarvisningsbild
av Perc
Det är väl ganska självklart att man inte får använda extraljus som halvljus/dimljus. Det lär ju blända utav helvete.

Vill du vara cool vid korvmojen får du fortsätta använda dimljusen. :)

Är det inte DRL Varselljus du tänker på?

Rullar runt i en V40 från 1998, lågmil[…]

Tack för svar. Jag har nu bytt batteriet och […]

Vacuumsugning verkar ha gjort susen. Inget öv[…]

Volvo xc70 2011 svårstartad

Jag förstår din tanke att jag borde nog[…]