- sön 07 jul 2013, 23:53
#768107
Tjena! Idag var jag till Biltema och inhandlade några liter olja och en lambda sond. http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreserv ... LVO-52956/
Senare så for jag till "gör det själv hallen" på OKQ8 och började meka med min Volvo 850 GLT ifrån 1995.
I regbeviset så står det att det är en 850SE men motorn som sitter i bilen och har suttit där sedan ny är en 20 ventilare.
Jag bytte den främre Lambdasonden för att lampan i bilen har lyst ett bra tag nu. Bilen tankas på 50% E85 och 50% 95oktan.
Mekningen började bra men blev helt åt helvete när kontakten till den gamla lambdasonden skulle dras ur. Slutade med en helt trasig kontakt och beslutet att klippa sladdarna och ansluta ändarna med en sockerbit togs.
Jag bökade ett tag o startade bilen for ut på parkeringen och då hade lambdalampan slocknat men tomgången var usel.
Körde bilen varm och for ut en sväng, märkte att den bluddrar och har sig och svarar jättedåligt på gas. Innan lambdasondbytet gick den som en klocka. Tog bort pluspolen och byglade den till minuspolen på batteriet för att verkligen "nolla" bilen, men ingenting hände.
Är precis som att det är fel på LMM eller något även fast det inte är någon LMM på den utan map-sensor.
Kollade strömkabeln, och vakumslangen till map-sensorn och inget där är tokigt. Kikade även på in-luftstemperaturgivarn och vattentempgivarn men de såg riktigt ut där med.
Nu till frågan vad fan är fel? Är det jag som är en klåpare och har lyckats med att ansluta fel kablar till fel ände eller går det bara åt helvete när man handlar på biltema?
Mvh// Danne
Senare så for jag till "gör det själv hallen" på OKQ8 och började meka med min Volvo 850 GLT ifrån 1995.
I regbeviset så står det att det är en 850SE men motorn som sitter i bilen och har suttit där sedan ny är en 20 ventilare.
Jag bytte den främre Lambdasonden för att lampan i bilen har lyst ett bra tag nu. Bilen tankas på 50% E85 och 50% 95oktan.
Mekningen började bra men blev helt åt helvete när kontakten till den gamla lambdasonden skulle dras ur. Slutade med en helt trasig kontakt och beslutet att klippa sladdarna och ansluta ändarna med en sockerbit togs.
Jag bökade ett tag o startade bilen for ut på parkeringen och då hade lambdalampan slocknat men tomgången var usel.
Körde bilen varm och for ut en sväng, märkte att den bluddrar och har sig och svarar jättedåligt på gas. Innan lambdasondbytet gick den som en klocka. Tog bort pluspolen och byglade den till minuspolen på batteriet för att verkligen "nolla" bilen, men ingenting hände.
Är precis som att det är fel på LMM eller något även fast det inte är någon LMM på den utan map-sensor.
Kollade strömkabeln, och vakumslangen till map-sensorn och inget där är tokigt. Kikade även på in-luftstemperaturgivarn och vattentempgivarn men de såg riktigt ut där med.
Nu till frågan vad fan är fel? Är det jag som är en klåpare och har lyckats med att ansluta fel kablar till fel ände eller går det bara åt helvete när man handlar på biltema?
Mvh// Danne