Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tjena! Idag var jag till Biltema och inhandlade några liter olja och en lambda sond. http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreserv ... LVO-52956/

Senare så for jag till "gör det själv hallen" på OKQ8 och började meka med min Volvo 850 GLT ifrån 1995.

I regbeviset så står det att det är en 850SE men motorn som sitter i bilen och har suttit där sedan ny är en 20 ventilare.

Jag bytte den främre Lambdasonden för att lampan i bilen har lyst ett bra tag nu. Bilen tankas på 50% E85 och 50% 95oktan.

Mekningen började bra men blev helt åt helvete när kontakten till den gamla lambdasonden skulle dras ur. Slutade med en helt trasig kontakt och beslutet att klippa sladdarna och ansluta ändarna med en sockerbit togs.

Jag bökade ett tag o startade bilen for ut på parkeringen och då hade lambdalampan slocknat men tomgången var usel.
Körde bilen varm och for ut en sväng, märkte att den bluddrar och har sig och svarar jättedåligt på gas. Innan lambdasondbytet gick den som en klocka. Tog bort pluspolen och byglade den till minuspolen på batteriet för att verkligen "nolla" bilen, men ingenting hände.

Är precis som att det är fel på LMM eller något även fast det inte är någon LMM på den utan map-sensor.

Kollade strömkabeln, och vakumslangen till map-sensorn och inget där är tokigt. Kikade även på in-luftstemperaturgivarn och vattentempgivarn men de såg riktigt ut där med.

Nu till frågan vad fan är fel? Är det jag som är en klåpare och har lyckats med att ansluta fel kablar till fel ände eller går det bara åt helvete när man handlar på biltema?

Mvh// Danne
Jag tog bort pluskabeln från polen och jordade pluskabeln mot minuspolen för att nolla bilens system helt.

Ja de sitter ingen pirat LMM på den, faktiskt ingen LMM alls utan map-sensor över kylaren. Tror väl att de är jag som har kalvat till de :(

Hur ska kablarna sitta? Biltemalambdan har 2st vita kablar bredvid varann sen 1st grå kabel och till sist 1st svart kabel.

orginalhärvan har 1st grön, 1st svart, 1st grön och 1st grön med svart rand

Nån som vet?
Om du har mapsensor så har du ett fenix insprut oavsett om nån petat ned en annan motor.
Insprutningssystemet bestämmer vilken sond du ska ha, inte blocket. Dvs.. 10 eller 20V är ointressant sålänge inte insprutningen är bytt.
Om du sökt på ämnet här i forumet så bör du ha hittat när jag avhandlar att dom olika typerna inte är utbytbara mot varandra.
Det finns stora skillnader, så du har köpt totalt fel typ av sond.
Tittar du på färgerna i som den befintliga sonden har på ditt fenix system, så stämmer inte dom mot den du köpte.
Och NEJ. Biltemas sond till Fenix verkar inte fungera nåt vidare heller tyvärr, så undvik den.
Okej pettson jag hajar! Tyvärr så läste jag ju inte på forumet innan jag drog till biltema :(

Men nu när jag vet då? Vad är de bästa? Gå in på volvo köpa en ny orginalkontakt och en lambdasond till fenix då och hoppas att detta löser problemet?
Vad tror du att grejjerna kostar på volvo?
Ja nu är den kass iaf. Gick ju hyffsat innan biljäveln men nu är de helt hopplöst. Går knappt att köra utan fullgas hela tiden.

Någon som kan hjälpa till med färgerna?

Två vita på sonden är förvärmning och den svarta är signal.

Lyckas jag lista ut vad orginalkablarnas färger är så kan jag fortfarande ro hem detta.

vad är de två gröna till, vad är den svarta till, och den grönsvarta. Vad är den till?

Tack för svar.
dnllndbck skrev:Ja nu är den kass iaf. Gick ju hyffsat innan biljäveln men nu är de helt hopplöst. Går knappt att köra utan fullgas hela tiden.

Någon som kan hjälpa till med färgerna?

Två vita på sonden är förvärmning och den svarta är signal.

Lyckas jag lista ut vad orginalkablarnas färger är så kan jag fortfarande ro hem detta.

vad är de två gröna till, vad är den svarta till, och den grönsvarta. Vad är den till?

Tack för svar.
Hur ska du kunna ro hem det? Signaltypen som nya sonden ger är totalt fel oavsett hur du önskar koppla den.
Fixade problemet genom att rätta till ett slarvfel jag gjorde när jag bytte LS. Blev kanon efter de, ingen lysande lampa och perfekt att köra med så biltemas LS funkar visst. De två gröna kablarna var till förvärmning och den svarta var signal. Sista gröna med svart streck i vet jag inte va de va men enkel att lista ut var den skulle hamna med uteslutningsmetoden :D
Nåt här stämmer inte i din berättelse.
Vi börjar vid 20v motor med mapsensor vid kylaren.
OM du har en mapsensor vid kylaren så har du fenix. Då finns ingen chans i helsike att en boschkonfigurerad sond fungerar. Den jobbar med fel signal och fel spänning. Du har helt andra kabelfärger på sonden som satt där.

OM motorn är en 20v motor med massmätare och lh jetronic istället så är det rätt sondtyp. Den brukar däremot larma för fel efter sådär 5-10mil. Men visst kan du vara en det funkar för.

Kvar är frågan vilken del av din info var fel för oss att utgå ifrån?

Bromsarna är en mjukvarudetalj fler tillverka[…]

Tack för tips Minnesfragmenten kommer sak[…]

Bokat service såhär en månad i f&[…]

Bränslet sjunker tillbaka till tanken efter 2[…]