PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av 142volvo
#763079
Nu när bromsservoproblemet precis var fixat var det såklart tur för nästa problem...
För någon dag sedan började AMP-varningslampan lysa konstant rött från bilenturernas start till slut med eventuellt någon blinkning eller sekunds slocknad. Bilen har sedan det började hända inte haft några problem alls i övrigt, förutom att tutan lagt av till och från, alltså inga problem att köra. Dock plötsligt idag slocknade den gröna "lampan" på toppen av batteriet som indikerar hur den mår och var nere på ca 10V efter en liten biltur. Trots att den laddats upp med laddare till runt 12.40V lyser den inte.
Läste i annat forum att voltstyrkan ska öka till runt 14V när motorn är igång, men den förblir runt 12.40V. Misstänker därför generatorn starkt, men ännu ej helt hundra på det.
Låter det som generatorn är felet?

Och isåfall, istället för att kosta på en dyr originalgenerator för 140 serien - kan man skaffa en annan från Volvo eller annat märke och montera på själv?

Tackar för svar!
av rid54
#763083
"Amp" -lampan är just laddningsvaringslampa. Din generator ladar inte, eller alldeles för lite. Man kan endera försöka laga den, för det kan vara något enkelt som att kolen är slut eller har fastnat. Eller så köper man en ny (finns troligen något Biltema-objekt som passar, t.ex), eller en annan begagnad på en skrot. Det viktiga är att fästena passar och att remskivan sitter i linje med remmen (och att det är en 12 V generator).

Vid laddning i bilen ska spänningen vara uppemot 14,4 V för att batteriet ska bli fulladdat. Laddningsindikatorn på batteriet blir nog inte grön igen förrän batteriet laddats ordentligt fullt (alltså uppemot 14+ V).
#763093
Kollade snabbt på Biltemas generatorer och det verkade som att den minsta amperestyrkan var 65A. Enl instruktionsboken till min Volvo så är styrkan 35A. Måste detta värde stämma eller kan man använda en generator med högre A-värde?

Har hört att man kan byta kol i generatorn också om det kan vara problemet? Hur gör man då?
#763111
byt kolen i generatorn e nästan garanterat där du har felet dom e utnötta o når inte helt in till släpringarna betydligt billigare än att byta generator
#763114
darkien skrev:byt kolen i generatorn e nästan garanterat där du har felet dom e utnötta o når inte helt in till släpringarna betydligt billigare än att byta generator
Är det enkelt att byta kolen själv?
#763116
finns lite olika generatorer men sitter vanligtvis en kolhållare med två skruv man byter ut bara så e enkelt o byta själv kan va lite pillrigt o få dit nya iomed nya kolen ska pillas in men ta en bild på bakkant av generatorn o lägg upp är de lättare o guida hur du byter på just din generator
av rid54
#763139
Generatorns maxström (det A -värde du nämner) behöver inte stämma, det anger bara vilken belastning generatorn klarar av. Detta värde har ökat sedan 70-talet allteftersom man hänger på mer elprylar, men systemspänningen (12 V) har alltid varit samma och det är det viktiga.

Hej, bör jag oroa mig för rosten på[…]

Laddbox

Håller med föregående talare. &Au[…]

XC70 2016

Tack. All info är uppskattad oavsett bra elle[…]

En ständig jakt på kapital verkar vara […]