- tis 18 jun 2013, 19:52
#763079
Nu när bromsservoproblemet precis var fixat var det såklart tur för nästa problem...
För någon dag sedan började AMP-varningslampan lysa konstant rött från bilenturernas start till slut med eventuellt någon blinkning eller sekunds slocknad. Bilen har sedan det började hända inte haft några problem alls i övrigt, förutom att tutan lagt av till och från, alltså inga problem att köra. Dock plötsligt idag slocknade den gröna "lampan" på toppen av batteriet som indikerar hur den mår och var nere på ca 10V efter en liten biltur. Trots att den laddats upp med laddare till runt 12.40V lyser den inte.
Läste i annat forum att voltstyrkan ska öka till runt 14V när motorn är igång, men den förblir runt 12.40V. Misstänker därför generatorn starkt, men ännu ej helt hundra på det.
Låter det som generatorn är felet?
Och isåfall, istället för att kosta på en dyr originalgenerator för 140 serien - kan man skaffa en annan från Volvo eller annat märke och montera på själv?
Tackar för svar!
För någon dag sedan började AMP-varningslampan lysa konstant rött från bilenturernas start till slut med eventuellt någon blinkning eller sekunds slocknad. Bilen har sedan det började hända inte haft några problem alls i övrigt, förutom att tutan lagt av till och från, alltså inga problem att köra. Dock plötsligt idag slocknade den gröna "lampan" på toppen av batteriet som indikerar hur den mår och var nere på ca 10V efter en liten biltur. Trots att den laddats upp med laddare till runt 12.40V lyser den inte.
Läste i annat forum att voltstyrkan ska öka till runt 14V när motorn är igång, men den förblir runt 12.40V. Misstänker därför generatorn starkt, men ännu ej helt hundra på det.
Låter det som generatorn är felet?
Och isåfall, istället för att kosta på en dyr originalgenerator för 140 serien - kan man skaffa en annan från Volvo eller annat märke och montera på själv?
Tackar för svar!