- tor 14 mar 2013, 18:57
#737368
Bilfusket som pressar ned bensinförbrukningen
Uppdaterad 2013-03-14 18:09. Publicerad 2013-03-14 18:07
Foto: Scanpix, Colourbox
Bortkopplade bilbatterier, övertejpade dörrkanter och borttagna bromsklossar. Så fuskar biltillverkarna sig till bättre siffror på sina bilars bensinförbrukning.
Biltillverkarna fuskar i deras egna mätningar om hur mycket bensin deras bilar förbrukar. Greg Archer som är ansvarig för rapporten på organisationen Transport & Environment menar att detta beror på den hårt pressade marknaden som vill ha bränsleeffektiva bilar.
Annons:
”Jag tycker att de lurar bilköparna”, säger Greg Archer till Di.
”Biltillverkarna visar upp bränsleeffektivitet som de vet att konsumenterna inte kan nå.”
Genomsnittligt, beroende på modell och bilmärke, skiljer det 25 procent mellan hur mycket koldioxid som biltillverkarnas tester visar och hur mycket en förare faktiskt släpper ut. Dessutom har trenden bara blivit värre och värre under de senaste åren. I Tyskland 2001 var den genomsnittliga skillnaden bara 9 procent mellan den verkliga och den utlovade bränsleförbrukningen.
Biltillverkarna använder sig av en mängd olika knep för att minska bränsleförbrukningen, och därmed utsläppen, under deras egna tester.
Enligt rapporten så kan företagen till exempel koppla bort all elektronisk utrustning i bilen eller helt enkelt koppla bort batteriet helt och hållet för att inte motorkraft skall gå till uppladdning.
Andra metoder kan vara att pumpa för mycket luft i de nästan helt utslitna däcken för att minska friktionen, ta bort bromsklossarna helt och hållet eller tejpa igen dörrar och ta bort backspeglar för att minska vindmotståndet.
”Vi kan inte specificera vilka bilmärken som använder sig av vilka knep, men vi har mycket bevis som visar på att fusket är allomfattande för bilindustrin”, säger Greg Archer
Alla utsläppstest görs efter en standardiserad mätprocedur som länge har varit under diskussion. Lars Nilsson, som är miljödirektör på Trafikverket, anser att det finns brister i hur regelverket ser ut och har hört talas om många av de metoder biltillverkarna använder för att minska sina bilars bränsleförbrukning. Men han vill inte kommentera på de moraliska aspekterna av att trimma testresultaten.
”Bilindustrin lever naturligtvis upp till kraven som EU ställer under så förmånliga förutsättningar som möjligt, om du förstår vad jag menar”, säger Lars Nilsson.
Det viktigaste, tycker Lars Nilsson, är att försöka arbeta fram ett nytt regelverk över hur testen ska utföras, och det håller EU på med för tillfället. Men Greg Archer menar att biltillverkarna lobbar hårt för att skjuta upp de nya reglerna.
”De nya reglerna är så pass robusta att de vet att de aldrig kommer kunna fuska i samma utsträckning”, säger Greg.
Verkligen på tiden att man försöker få till något som liknar verkliga förhållanden, som det är nu är det ju bara störtlöjligt, fins ju knappt en småbil snrt som drar över 0,40 i teorin, i praktiekn något helt annat.
Uppdaterad 2013-03-14 18:09. Publicerad 2013-03-14 18:07
Foto: Scanpix, Colourbox
Bortkopplade bilbatterier, övertejpade dörrkanter och borttagna bromsklossar. Så fuskar biltillverkarna sig till bättre siffror på sina bilars bensinförbrukning.
Biltillverkarna fuskar i deras egna mätningar om hur mycket bensin deras bilar förbrukar. Greg Archer som är ansvarig för rapporten på organisationen Transport & Environment menar att detta beror på den hårt pressade marknaden som vill ha bränsleeffektiva bilar.
Annons:
”Jag tycker att de lurar bilköparna”, säger Greg Archer till Di.
”Biltillverkarna visar upp bränsleeffektivitet som de vet att konsumenterna inte kan nå.”
Genomsnittligt, beroende på modell och bilmärke, skiljer det 25 procent mellan hur mycket koldioxid som biltillverkarnas tester visar och hur mycket en förare faktiskt släpper ut. Dessutom har trenden bara blivit värre och värre under de senaste åren. I Tyskland 2001 var den genomsnittliga skillnaden bara 9 procent mellan den verkliga och den utlovade bränsleförbrukningen.
Biltillverkarna använder sig av en mängd olika knep för att minska bränsleförbrukningen, och därmed utsläppen, under deras egna tester.
Enligt rapporten så kan företagen till exempel koppla bort all elektronisk utrustning i bilen eller helt enkelt koppla bort batteriet helt och hållet för att inte motorkraft skall gå till uppladdning.
Andra metoder kan vara att pumpa för mycket luft i de nästan helt utslitna däcken för att minska friktionen, ta bort bromsklossarna helt och hållet eller tejpa igen dörrar och ta bort backspeglar för att minska vindmotståndet.
”Vi kan inte specificera vilka bilmärken som använder sig av vilka knep, men vi har mycket bevis som visar på att fusket är allomfattande för bilindustrin”, säger Greg Archer
Alla utsläppstest görs efter en standardiserad mätprocedur som länge har varit under diskussion. Lars Nilsson, som är miljödirektör på Trafikverket, anser att det finns brister i hur regelverket ser ut och har hört talas om många av de metoder biltillverkarna använder för att minska sina bilars bränsleförbrukning. Men han vill inte kommentera på de moraliska aspekterna av att trimma testresultaten.
”Bilindustrin lever naturligtvis upp till kraven som EU ställer under så förmånliga förutsättningar som möjligt, om du förstår vad jag menar”, säger Lars Nilsson.
Det viktigaste, tycker Lars Nilsson, är att försöka arbeta fram ett nytt regelverk över hur testen ska utföras, och det håller EU på med för tillfället. Men Greg Archer menar att biltillverkarna lobbar hårt för att skjuta upp de nya reglerna.
”De nya reglerna är så pass robusta att de vet att de aldrig kommer kunna fuska i samma utsträckning”, säger Greg.
Verkligen på tiden att man försöker få till något som liknar verkliga förhållanden, som det är nu är det ju bara störtlöjligt, fins ju knappt en småbil snrt som drar över 0,40 i teorin, i praktiekn något helt annat.