Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#737368
Bilfusket som pressar ned bensinförbrukningen
Uppdaterad 2013-03-14 18:09. Publicerad 2013-03-14 18:07

Foto: Scanpix, Colourbox
Bortkopplade bilbatterier, övertejpade dörrkanter och borttagna bromsklossar. Så fuskar biltillverkarna sig till bättre siffror på sina bilars bensinförbrukning.

Biltillverkarna fuskar i deras egna mätningar om hur mycket bensin deras bilar förbrukar. Greg Archer som är ansvarig för rapporten på organisationen Transport & Environment menar att detta beror på den hårt pressade marknaden som vill ha bränsleeffektiva bilar.

Annons:

”Jag tycker att de lurar bilköparna”, säger Greg Archer till Di.

”Biltillverkarna visar upp bränsleeffektivitet som de vet att konsumenterna inte kan nå.”

Genomsnittligt, beroende på modell och bilmärke, skiljer det 25 procent mellan hur mycket koldioxid som biltillverkarnas tester visar och hur mycket en förare faktiskt släpper ut. Dessutom har trenden bara blivit värre och värre under de senaste åren. I Tyskland 2001 var den genomsnittliga skillnaden bara 9 procent mellan den verkliga och den utlovade bränsleförbrukningen.

Biltillverkarna använder sig av en mängd olika knep för att minska bränsleförbrukningen, och därmed utsläppen, under deras egna tester.

Enligt rapporten så kan företagen till exempel koppla bort all elektronisk utrustning i bilen eller helt enkelt koppla bort batteriet helt och hållet för att inte motorkraft skall gå till uppladdning.

Andra metoder kan vara att pumpa för mycket luft i de nästan helt utslitna däcken för att minska friktionen, ta bort bromsklossarna helt och hållet eller tejpa igen dörrar och ta bort backspeglar för att minska vindmotståndet.

”Vi kan inte specificera vilka bilmärken som använder sig av vilka knep, men vi har mycket bevis som visar på att fusket är allomfattande för bilindustrin”, säger Greg Archer

Alla utsläppstest görs efter en standardiserad mätprocedur som länge har varit under diskussion. Lars Nilsson, som är miljödirektör på Trafikverket, anser att det finns brister i hur regelverket ser ut och har hört talas om många av de metoder biltillverkarna använder för att minska sina bilars bränsleförbrukning. Men han vill inte kommentera på de moraliska aspekterna av att trimma testresultaten.

”Bilindustrin lever naturligtvis upp till kraven som EU ställer under så förmånliga förutsättningar som möjligt, om du förstår vad jag menar”, säger Lars Nilsson.

Det viktigaste, tycker Lars Nilsson, är att försöka arbeta fram ett nytt regelverk över hur testen ska utföras, och det håller EU på med för tillfället. Men Greg Archer menar att biltillverkarna lobbar hårt för att skjuta upp de nya reglerna.

”De nya reglerna är så pass robusta att de vet att de aldrig kommer kunna fuska i samma utsträckning”, säger Greg.

Verkligen på tiden att man försöker få till något som liknar verkliga förhållanden, som det är nu är det ju bara störtlöjligt, fins ju knappt en småbil snrt som drar över 0,40 i teorin, i praktiekn något helt annat.
#737425
Om alla bilmärken samtidigt måste gå över till de "korrekta förbrukningsvärdet" ser jag inga problem med det. Konkurrensen blir ju endast snedvriden om bara vissa måste rätta sig.

Som konsument så vill man ju gärna ha så "riktiga" siffror det går. Biltillverkarna skulle kunna ändra benämning på förbrukningen för att man enkelt ska förstå att det är enligt de nya reglerna. Nått i stil med "riktig förbrukning" eller "vardagsförbrukning" eller bara något för att åtskilja dagens fantasisiffror.
#737437
Förvisso, men många köper säkert idag förbrukningen på papperet och kalkylerar där efter, och det blir förmodligen hursom en smäll för tillverkarna.

Men jag hoppas det tillkommer något nytt för idag är det rent löjeväckande, det var illa redan för tio år sedan men idag är det rena fantasisiffror som tillverkarna presenterar.
av *pettson*
#737439
Ta ut en enda testbana i en trakt där det är i stort sett samma väderförutsättningar under hela året. Låt vår kära robotteknik som faschinerar alla köra varenda bil ensamna i verkligheten runt banan en viss sträcka i vissa hastigheter. Banan får inte vara flat eller mestadels rak. Den ska likna dom flestas väg, lite upp lite ned lite kurvigt. Så ser verkligheten ut.
Ingen kan fejka på hemmaplan, ingen kan säga det var mänskliga faktorn. Ingen kan skylla på väder eller underlag. Gör som i F1, låt testbolaget tillhandahålla soppan så går det inte heller där att finprogrammera. Bilarna som ska testas tas givetvis slumpvis ur en förserie.
Gör all certifiering på den banan på det sättet. Vips är det mer verkliga siffror som man inte kan skylla bort.
Naturligtvis tror alla det blir dyrare då med certifiering. Men så är det inte. Biltillverkarna lägger idag enorma pengar på att göra speciella certifieringsbilar som bara klassas och sen inte används mera. Nyttjade man samma summor på fristående test så vore det gott om pengar och det lär bli över.
#737463
Det jag undrar.... hur testar dom bensinförbrukning utan batteri i bilen? Sist jag provade så startade inte min 855a utan batteri iaf :roll: Har dom en bil som kör brevid med startkablar kopplade mellan sig eller? :lol:

Koppla bort generatorn funkar väl... men hur långt kommer man på ett batteri utan laddning? Inte speciellt långt vill jag påstå, inte i närheten för att kunna avgöra hur mycket bränsle en bil drar iaf...
#737733
Bra att fler röster höjs för den körcykeln som ligger i grund för förbrukning, CO2 utsläpp och därmed också miljöklassningen. Festlig rubrik dock -"bensinförbrukningen" - när körcyklen är inlobbad av europiska biltillverkare i syfte att frisera förbrukningen och CO2 utsläpp på sina dieselbilar.
Det viktigaste, tycker Lars Nilsson, är att försöka arbeta fram ett nytt regelverk över hur testen ska utföras, och det håller EU på med för tillfället. Men Greg Archer menar att biltillverkarna lobbar hårt för att skjuta upp de nya reglerna.
Det menar han inte! :shock: Jag trodde alla biltillverkare bara ville oss väl...
#738013
Bättre att lägga pengarna på att utbilda människor hur man räknar på totala kostnaden när de köper bil istället. Skillnaden i bränslekostnad är rätt liten jämfört med andra betydligt större poster i bilägandet.

Blir lika förvånad varje gång man frågar någon som köpt ny bil vilket serviceintervall, och priset på service eller vad bilen kostar i skatt eller vad personen i fråga räknat med för värdeminskning, och det är det sällan någon vet, men att bilen ska dra 0.28545 det vet man, och verkar lita blint på.

Hej jag har problem med att min srs lampa lyser oc[…]

XC40 Reacharge Twin motor

Jag har en P8 -23 och upplever inga av dessa probl[…]

Vparts hade så nu har jag köpt av dom. […]

Låscylinder

Tillhållarna har nog kärvat fast pga ko[…]