av volvo142traktor - fre 22 feb 2013, 12:40
- fre 22 feb 2013, 12:40
#731463
hej igen! :)
har gjort en liten upptäckt och har en teori som jag vill veta om den kan stämma. :)
innan jag bytte bromsservoslangen så hade jag vandrande tomgång. tomgången låg på ca. 1500 varv per minut när motorn blivit varm och choken var inskjuten. när du sen stängde av traktorn en stund och starta sen igen så går traktorn igång utan problem men varvtalet har då sjunkit till strax under 1000 varv ibland för att sedan gå upp till strax under 1500 igen efter ett snabbt gaspådrag. (hade även problem med att få ner varvtalet efter man legat på lite.) nu har jag bytt slangen och tomgången har slutat vandra men jag måste ställa ner tomgången för den är för hög. vart och hur gör man det? :)
sen till min teori: som jag skrivit förut så kör jag med enkellåda med varvtalsregulator för att få ner hastigheten. ända sen jag köpte den har jag fått tagit bort och gjort rent mina stift för att dom är sotiga vilket resulterar i att traktorn som alltid annars är lätt startad blir svår startad och att han missar då och då. men nu så har man vart ute och lekt lite i kurvorna när snön kom och haft varvreggen ur kopplad och märkt att stiften blir inte sotiga! :D min teori låter så här: eftersom det här verkar vara en kam som inte drar så bra i hela registret utan mer på höga varv (vilket i mitt fall är helt onödigt, kammen ska bytas till en original A-kam. :) ) så resulterar det i en ojämn tomgång trots att vi ställt tändningen så bra vi kan. ojämn gång bidrar till sämre bränsleförbränning vilket visar sig på mina stift. samt att han verkar alltså förbränna bensinen som han ska på höga varv men inte på låga, kan det fixas om du byter till original kam och ställer tändningen rätt? låter det logiskt?
har gjort en liten upptäckt och har en teori som jag vill veta om den kan stämma. :)
innan jag bytte bromsservoslangen så hade jag vandrande tomgång. tomgången låg på ca. 1500 varv per minut när motorn blivit varm och choken var inskjuten. när du sen stängde av traktorn en stund och starta sen igen så går traktorn igång utan problem men varvtalet har då sjunkit till strax under 1000 varv ibland för att sedan gå upp till strax under 1500 igen efter ett snabbt gaspådrag. (hade även problem med att få ner varvtalet efter man legat på lite.) nu har jag bytt slangen och tomgången har slutat vandra men jag måste ställa ner tomgången för den är för hög. vart och hur gör man det? :)
sen till min teori: som jag skrivit förut så kör jag med enkellåda med varvtalsregulator för att få ner hastigheten. ända sen jag köpte den har jag fått tagit bort och gjort rent mina stift för att dom är sotiga vilket resulterar i att traktorn som alltid annars är lätt startad blir svår startad och att han missar då och då. men nu så har man vart ute och lekt lite i kurvorna när snön kom och haft varvreggen ur kopplad och märkt att stiften blir inte sotiga! :D min teori låter så här: eftersom det här verkar vara en kam som inte drar så bra i hela registret utan mer på höga varv (vilket i mitt fall är helt onödigt, kammen ska bytas till en original A-kam. :) ) så resulterar det i en ojämn tomgång trots att vi ställt tändningen så bra vi kan. ojämn gång bidrar till sämre bränsleförbränning vilket visar sig på mina stift. samt att han verkar alltså förbränna bensinen som han ska på höga varv men inte på låga, kan det fixas om du byter till original kam och ställer tändningen rätt? låter det logiskt?