PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

hej igen! :)

har gjort en liten upptäckt och har en teori som jag vill veta om den kan stämma. :)

innan jag bytte bromsservoslangen så hade jag vandrande tomgång. tomgången låg på ca. 1500 varv per minut när motorn blivit varm och choken var inskjuten. när du sen stängde av traktorn en stund och starta sen igen så går traktorn igång utan problem men varvtalet har då sjunkit till strax under 1000 varv ibland för att sedan gå upp till strax under 1500 igen efter ett snabbt gaspådrag. (hade även problem med att få ner varvtalet efter man legat på lite.) nu har jag bytt slangen och tomgången har slutat vandra men jag måste ställa ner tomgången för den är för hög. vart och hur gör man det? :)

sen till min teori: som jag skrivit förut så kör jag med enkellåda med varvtalsregulator för att få ner hastigheten. ända sen jag köpte den har jag fått tagit bort och gjort rent mina stift för att dom är sotiga vilket resulterar i att traktorn som alltid annars är lätt startad blir svår startad och att han missar då och då. men nu så har man vart ute och lekt lite i kurvorna när snön kom och haft varvreggen ur kopplad och märkt att stiften blir inte sotiga! :D min teori låter så här: eftersom det här verkar vara en kam som inte drar så bra i hela registret utan mer på höga varv (vilket i mitt fall är helt onödigt, kammen ska bytas till en original A-kam. :) ) så resulterar det i en ojämn tomgång trots att vi ställt tändningen så bra vi kan. ojämn gång bidrar till sämre bränsleförbränning vilket visar sig på mina stift. samt att han verkar alltså förbränna bensinen som han ska på höga varv men inte på låga, kan det fixas om du byter till original kam och ställer tändningen rätt? låter det logiskt?
Hej.
Det var ju en hel del frågor där...
1. Att ställa tomgången på en Stromberg handlar om att ställa in stoppskruven för spjället i första hand. Sedan gäller att alla möjligheter till tjuvluft ska vara stoppade (läckande slangar, nipplar utan anslutning, dåliga packningar etc måste vara åtgärdat!).

2. För att det ska bli jämn och fin gång måste tändningen stå rätt. På en B18-B20 börjar man med en grundinställning med stillastående motor på 5-9 grader FÖD. Sedan finjusterar man efter handboken med en stroboskoplampa. OBS att fördelaren ska ha vacuum- och centrifugalreglering! Brytarnas inställning är också viktig, om man inte bytt till brytarlöst (dvs man måste ha rätt avstånd mellan brytarspetsarna så att kamvinkeln blir rätt).

3. Om man har svårt att få till en bra tomgång, kan man bli tvungen att se över munstyckets läge i förgasaren. Detta påverkar blandningen. Beroende på modell kan chokemekanismen spela in.

4. Nålventilen måste vara tät och flottörnivån rätt inställd.

5. Vissa modeller har en termostatventil för extraluft. Om den strular blir det inte rätt heller. Det är en bimetallfjäder och en luftventil; kan vara smutsig, oljig eller trasig...

5. En originalkam är nog bäst om man vill använda de lägre varvtalsregistren.
Mvh
/RID
När jag "gjorde lumpen" (flottan, landbaserad i Göteborg) hade vi vakt var fjärde helg, då hade vi tillgång till en verkstads lokal med verktyg och allt. En av killarna på "luckan" hade en Volvo PV -66 som vi "lekte med". Han köpte "grejer" och jag skruvade. Vi satte i en Volvo "R" kam, Volvo steg "2" topp och dubbla Solex 48mm 2-port förgasare. J---ar vad den gick. Den började "dra" rejält vid 6000rpm, och drog till 9500rpm. Den var otroligt svårkörd i sta'n, orkade i princip ingenting unde 4000rpm, och en "hästspark" vid strax under 7000rpm. Prova det i tät trafik i Göteborgs innerstad, den som vågar. Tänk på att en standard PV B18 gör c:a 45km/tim. vid 4500rpm på 1-ans växel. Den kom verkligen till sin rätt på motorvägen. Hastighetsmätaren gick i botten i Mölndal (där motorvägen började) och sedan såg vi inte den förrän i Fjärås (där motorvägen slutade). Tyvärr blev bilen skrot efter några veckor (han gick av vägen och voltade), men han klarade sig nästan helt oskadd.
Men nu till det egentliga svaret. Tomgången låg på c:a 2500 rpm. Vad jag menar är att ju "vassare" kam desto högre tomgång. Ska du köra "varvtalsreglerat" och ha "ekonomi" i det (bensinförbrukning) är nog "A" kam att föredra, ev "D" kam, men den kräver fler förgasare för riktigt jämn gång (tomgång). Kanske eventuellt mjukare tändstift. Kanske köra på 98 oktan och ställa tändningen så högt som möjligt (för ekonomin) ellr 95 oktan och tändningen så lågt som möjligt för jämn gång och fin tomgång

Mvh
Lennart
rid: okej alltså många aspekter att ta hänsyn till... hm ja brytaravståndet är rätt ställt och dubbelkollat, alla tänddelar är nya och fräscha, tändningen går nog inte att få så mycket bättre (med det menar jag att jag och pappa kan inte få den bättre, finns många duktiga mekaniker t.ex. en som farfar kände i falun förut han visste precis hur han skulle ställa förgasaren, tändningen, brytaravståndet och vilket ventilspel motorn behövde för bästa möjliga gång med den kammen som satt i.) jag tror jag skulle kunna göra en tomgångsinställning men att ställa tändningen mellan 5-9 grader före övre dödpunkt kommer kammen aldrig gå med på den gick knappt sist vi nollställde motorn så inställningen får bli efter jag bytt kammen och sett över alla punkter du skrivit. tack för bra svar jag har läst lite och dom flesta verkar nöja sig med att bara gå direkt på tomgångsskruven och sen skruva tills dom tycker det låter bra men det är såna här svar man ska få så man kan göra rätt och ordentligt! du verkar vara mycket kunnig inom ditt område och tack vare dina svar så lär jag mig, det uppskattas verkligen! :D

lennarte: oj R är en väldigt vass kam har jag hört! har även fått sett en b20 in aktion bestyckad med r kam och dubbla weber förgasare den gick rätt friskt! :wink:
ojojoj otroligt! skulle vart underbart att se och höra den när den var i bruk! :D ni måste gjort ett bra jobb! :D
okej intressant det visste jag inte. :) ja a-kam är nog det bästa för mig hoppas jag får tag i en så jag kan byta i sommar! tack för bra svar/ Emil
Tack för din kommentar, volvo142traktor! Jag har tränat på ett antal bilar med B18-B20-B30 genom åren, när dessa bilmodeller var vanliga förstabilar för nyblivna förare, eller helt enkelt det billigaste besiktningsbara man kunde hitta. Kul att intresset för dessa fina motorer finns kvar!
/RID
ja absolut finns intresset för dom i alla fall hos mig jag tycker personligen att speciellt 140 serien har grym potential och är helt klart en favorit men 240 och 850 är också riktigt fina bilar enligt mig! :D sen får man inte glömma klassikerna som p1800, amazon och riktiga välbevarade pv är underbara att se på vägarna! :D jag tycker volvo är helt enkelt bra på att göra bilar! b18 och b20 är perfekt för nybörjare som jag! allt finns lättåtkomligt och man behöver inte vara varken raketforskare eller it-tekniker för att förstå sig på motorn. :) jag håller med volvo till fullo när dom skriver: Det finns en bil som får Sverige att rulla! :wink:
jag kom på en teori till: mina brytare var verkligen helt slut och antagligen kondensatorn också eftersom brytarna såg ut som dom gjorde vilket resulterade i dålig gnista som gjorde att motorn inte förbrände bensinen ordentligt och därför så fick jag sot avlagringar på stiften jag tror jag tror på den teorin! :wink: nu när jag bytt i stort sett alla tändkomponenter så har jag nu bra gnista på stiften och motorn förbränner bensinen som den ska! :D
volvo142traktor skrev:jag kom på en teori till: mina brytare var verkligen helt slut och antagligen kondensatorn också eftersom brytarna såg ut som dom gjorde vilket resulterade i dålig gnista som gjorde att motorn inte förbrände bensinen ordentligt :D
Jag kom att tänka på min lärare på yrkesskolan (1967 - 70), Han var i 70-års åldern (hans sista år som lärare). Han hade jobbat som bilmek. redan på -20-talet. Han sa en väldigt tankevärd sak rill oss "spolingar" när vi började : Att få en motor till att gå kan vilken klåpare som helst, men att få den att gå rent och fint, det är det ni är här för. Du är nog på god väg :P

Mvh
Lennart

Hej! Efter att pluggat in bilen i en felkodsl&au[…]

Det här smakar illa, eller gör det ver[…]

Två veckor är ju ingen big deal.