Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Morgan12
Hej I förra veckan (torsdag) köpte jag en helt fabriksny bil. Jag vill inte nämna vilket märke det är men det rör sig om en bil i 400 000kr klassen, idag Tisdag inträffade en katastrof, Jag var på väg för att titta på ett jobb när bilen börjar lukta bränt, min första tanke var att den är ny så det är säkert ACn som luktar, några minuter senare blir stanken allt kraftigare och slutligen börjar det ryka i kuppen, som tur är åker jag på en liten väg så ja stannar bilen så fort som möjligt och stänger av motorn, när jag är ute ur bilen ser jag att det verkligen forsar ut rök från motorhuven några sekunder senare börjar den brinna så jag springer därifrån och ringer 112. när brandbilen/polisen är på plats finns det inte mkt kvar utav bilen.

Det jag undrar lite om någon upplevt något liknande och i så fall vad kan man kräva från biltillverkaren?

När olycka inträffade mådde jag bra men fick ändå åka med till akuten för en snabb titt, nu däremot känner jag mig mindre bra, allmänt skakig å lite yr?

Tacksam för svar och tips.

Vänligen
A
av Swopop
Tur att du kunde stanna på en gång och skönt att du klarade dig oskadd!, förutom chocken.

Hur vida biltillverkaren är skadeståndsskyldig eller ej har jag dålig koll på, men sånt här ska inte få hända och det vore konstigt om inte tillverkaren gör rätt för sig. Du kanske kan höra dig för med polisen eller konsumentverket?

En ny bil eller pengarna tillbaka ska du väl ha i alla fall
av blådåren
Skönt att du klarade dej utan skador , människor är liksom svåra att ersätta !.

Svar och tips om vad ??.
Att du får en ny bil är rimligen självklart,du har ju vagns-skada iom en ny bil, nån ersättning för "trauma och sveda och värk" brukar väl inte vara så vanlig, beror nog mer på goodwill och säljaren isf.

Attt man är lite skakig efter en sådan här upplevelse är ju självklart !, hugg tag i bästa kompisen och prata av dej !, det är sånt bästa vänner gör för varandra !!.

Varför är bilmärket så "hemligt" förresten? :roll:
av Morgan12
Hej! Tack för tipsen, har pratat med alla jag känner så det känns bättre nu, anledningen att jag inte vill gå ut med märket och bildmaterial är i det fall om biltillverkaren ger mig en bra kompensation så låter jag det vara osagt, så får biltillverkaren själv gå ut till alla sina kunder med den information som behövs, annars kan jag tänka mig att gå ut till media. Nu satt jag som tur själv i bilen men tänk om jag skulle haft barnen i bilen och stannat vid en mack för att köpa en dricka, bilen var i lågor på 3 minuter efter jag känt röklukten.. kunde slutat i katastrof.
Användarvisningsbild
av Funk
Låt mig se, du reggar dig på en Volvosite och postar två inlägg om en bilbrand där du inte vill tala om märket, om inte tillverkaren ger ordentlig kompensation så går du till media.... :roll:

/Thomas
Senast redigerad av 1 Funk, redigerad totalt 0 gånger.
av llesrof
Funk skrev:Låt mig se, du reggar dig på en Volvosite och postar två inlägg om en bilbrand där du inte vill tala om märket, om inte tillverkaren ger ordentlig kompensation så gå du till media.... :roll:

/Thomas
:mrgreen:
av Droopy
Att biltillverkarna skulle börja ge folk kompensation för sveda och värk käns ju helt overkligt, sådant har man försäkringar för.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Droopy skrev:Att biltillverkarna skulle börja ge folk kompensation för sveda och värk käns ju helt overkligt, sådant har man försäkringar för.

Precis. Och i det här fallet är det ju faktiskt ingen "sveda och värk" inblandad, bara en smärre chock (förstårligt).

Trist det som hände, helt klart, men jag förstår inte vitsen med denna tråd?
Olika typer av växellådor

Återigen rent generellt så kommer bile[…]

installera dragkrok

Det är plättlätt att installera med[…]

nackdelar med Running Boards

Tycker inte bilen är tillräckligt hö[…]

Bensinpump till B27A 1978?

Just 1978 kom väl den nya tanken som krä[…]