Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av adrian_vg
Hej alla,

Står i valet och kvalet att köpa en större bil pga "ändrade familjeförhållanden" som det heter. 8-)

Frun har fn en V40 T4 Trophy från 2003 och den känns lite för liten när hela familjen och all packning ska knökas in. Tanken har då börjat snurra att kanske byta upp sig till en V70.

På Blocket har jag sett att en T4 Trophy går på ca 45-50 kkr och man får en (oftast) långmilad V70 i okej skick för de pengarna. Har också sett att det finns många dieslar i V70-familjen till salu.

Vågar man köpa en diesel om man inte kör så mycket? Det handlar om kanske 1000-1500 mil/år; det blir mest storhandla och åka fram och tillbaka till släkt i mellansverige om somrarna och så.

Är det nåt speciellt jag ska hålla utkik efter om det blir en V70?

Tacksam för tips!
Användarvisningsbild
av adrian_vg
crumpets skrev:Du kommer inte gå mycket varken plus eller minus på den körsträckan. Köp den bil då får bäst deal på helt enkelt.
Tack för återkopplingen!

Mellan tummen och pekfingret, var ungefär börjar det skilja mellan bensin och dieseln egentligen i antal mil per år?

Har kollat efter en etanol-V70, men dessa verkar inte finnas för pengarna vi kan skaka fram vid försäkjning av T4:an. Etanol är billigt, men servicarna verkar dyrare och oftare, så det kanske går på ett ut...

Edit: Yowza!! Tänkte inte på dieselskatten... http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... &sk=t&sd=a. Får bli bensinare, eller etanolare, om de finns alls i den prisklassen vi tänkt oss.

Edit2: Google är min vän... Runt 2000 mil/år ungefär för att diesel ska börja löna sig; http://www.garaget.org/forum/viewtopic. ... 6#p3317416.
Runt 1300 mil skulle jag säga. Dieseln "spar" du ju lätt 3kr/mil i bränslekostnad.. Ta skatten som är ca 4000 mer och dela på 3 så blir det 1333 innan det blir "lönsamt" om man bortser ifrån inköp och lån mm. Kanske svär i kyrkan men :oops: då skulle ju jag satsa på en etanol ex SAAB 9-5 biopower som man får mycket billigt nu.
av mbc
dieselmagnus skrev:Runt 1300 mil skulle jag säga. Dieseln "spar" du ju lätt 3kr/mil i bränslekostnad.. Ta skatten som är ca 4000 mer och dela på 3 så blir det 1333 innan det blir "lönsamt" om man bortser ifrån inköp och lån mm. Kanske svär i kyrkan men :oops: då skulle ju jag satsa på en etanol ex SAAB 9-5 biopower som man får mycket billigt nu.
Polaren har en 9-3 biopower 2008, den varken går billigt eller är billig att serva.
Sen att han fortfarande efter nästan ett år inte fått alla delar efter en lättare krock säger ju en del om reservdelstillgången.
Men dom är ju billiga nu....
Användarvisningsbild
av Perc
Sen är ju ekonomin inte enda orsaken att köra dieselbil heller. :)

Jag har aldrig kört nån V70 D5 men jag kan inte tro annat än att en vridstark diesel passar bilens karaktär mycket väl.
Användarvisningsbild
av Vojje
mbc skrev: Sen att han fortfarande efter nästan ett år inte fått alla delar efter en lättare krock säger ju en del om reservdelstillgången.
Tur då att Saab Parts återupptar produktionen av reservdelar på måndag, inkl. karossdelar.
av Cedrix
Om du skulle hitta en 06:a eller nyare så är det betydligt billigare skatt på dieseln än de äldre.

Men för den summan hittar man nog mest långmilare i den årsmodellen.
av mbc
Vojje skrev:
mbc skrev: Sen att han fortfarande efter nästan ett år inte fått alla delar efter en lättare krock säger ju en del om reservdelstillgången.
Tur då att Saab Parts återupptar produktionen av reservdelar på måndag, inkl. karossdelar.
Nu är det inte karossdelar han behöver, men det är ju bra om dom nu börjar tillverka delar igen.
Några gummilister och inredningsdetaljer och lite annat småplock,,,
Pratade med SAAB har en 9-3 1.9TID och det ska finnas delar i ca 20 år frmöver. Det är nu staten som äger reservdelsfirman. Jag är grymt nöjd med min V70 D5. Den har nu gått 28000 mil och jag har bara bytt slitdelar samt en kondensor och en kylare. Det är en 03 med aut. Fick bakterier i tanken av den svenska skitmiljödieseln men det kan man ju knappast skylla bilen för att tank och pumpar proppade igen. Bästa bilen jag haft.

Eller snarare, varinte så snåla: k&oum[…]

Hurra. Äntligen en som förstår att[…]

Låter bekant, kolla att inte Support Air Val[…]

Carplay Trådlös adapter

Jag hade ett carlinkit 5.0 2air till min V90 2020 […]