Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Olofmikael
Hej!

enligt rubrik lyser lambda lampan/motormiljölampan i min bil.

idag, 15/8, efter att ha tankat så noterar jag att den lyser. har efter några mil konstaterat att
prestandan kvarstår i bilen, likaså bränsleförbrukningen. ingen konstig gång i motorn eller knepiga ljud.

öppet luftfilter är det enda som är modifierat kring motor ifall de nu ska ifrågasättas.
ÄR det någon som har på känn vad det kan vara eller har tips på vart jag börjar?
(felkods läsandet där såg en aning avancerat ut för min del men)

alla tips & hjälp mottages gärna då jag ska göra drygt 150 mil på vägarna nästa vecka
å de känns aningen bättre om inte lampan lyser eller åtminstone vad felet är :)

tack på förhand / micke
mja, jag å en god vän provade felkodsläsandet å resultatet är följande "1-4-3 Främre knackgivarsignal saknas eller är felaktig".
- i vilken ände ska man börja?
- kolla kontaktstyckena å vart finner ja det?
- leta efter en ny/beg sensor?
- kan jag köra med detta utan att världens undergång i motorn påbörjas?

för att klargöra också för den som undrar så e ja inte kunnig, därför frågar jag.. :)

mvh Micke
Började lampan lysa kort efter att du bytt till öppet luftfilter? Är filtret monterat direkt på LMM? Har du provat att ta bort batteriets minuskabel några minuter så att felkoderna återställs? Gör det annars och se om lampan håller sig släckt.

Mvh GK
Filtret monterades nästan direkt när jag köpte bilen å har kört ca 400mil med det, sitter direkt på lmm.

Fick en tankeställare idag..

Efter tungviktarns inlägg for jag ner på volvo å till min oerhört lyckade ekonomi fanns de ny sensor på hyllan (både främre & bakre i samma pack) sagt å gjort så tog jag med det ut till bilen, startade å körde ca en kilometer ner till en god vän för en kopp kaffe, medans ja väntar på svar vart han är så slocknar lampskrället när jag står still med bilen. stänger av bilen å startar igen å den lyser inte. efter kaffet går vi ut å lyckas radera felkoden å lampan lyser inte heller nu. tillbaks på volvo, fråga, kom fram till att jag ska låta motorn bli kall å se vad som händer sen när jag startar.

Någon som har en teori?
Jag har en å den är att jag är ganska pedantisk å hatar å åka runt i skitig bil. Därför tvättar jag den med jämna mellanrum, torkar av den med skinn. Så mitt förslag är att sedan jag tvättat den i tisdags den 14e, ha de blive fuktigt å blive glapp i kontakt. (rötmånad?!) å från å med idag har den torkat?! bilen är trots allt 18 år gammal så glapp kan ju förekomma?
Du tvättade väl ändå inte motorn?
Kan ha varit ett tillfälligt fel och då slocknar lampan efter ett antal mil.. Kör vidare och vänta på att lampan tänds igen innan du gör nått. Se till att lämna tillbaka givarna bara innan "Öppet köp" tiden går ut på Volvo :)
nejdå, så dum e ja inte :) men kanske att de komme in genom grillen när man blåst på med högtrycken..
Sen den slocknade har jag kört ca 7mil å inga konstigheter än så länge. Absolut, pengar uppskattar jag! :)
Skyddade du LMM och tändmodul vid motortvätten, det är nämligen en bra ide. LMM bör inte monteras direkt på LMM utan med en slang som är lika lång som 2 ggr diametern på anslutningen till LMM.

Mvh GK
EX60

Idag har jag varit och kollat på bilen i ver[…]

Sota ur partikelfilter i Vida

Ja , det där är för tätt mella[…]

OBD P0121

Ok, då är det inte kopplingsgivaren. […]

Takräcke Thule Evo (XC60).

@ankan84 , Till nästa gång, Thule har […]