- mån 07 maj 2012, 16:18
#643640
Tjenare!
Tjackade mig en riktig pärla i höstas, en 244 från -79 med endast 10029 mil på mätaren. Nu har den rullat ca 11100, har exprimenterat med att få ner förbrukningen på den. Senaste tanken hade jag en förbrukning på 1.16 L/mil, helt okej för att vara så gammal. Men vill få ner den lite till då jag pendlar med bilen. Sitter en 4 petad låda i.
Det som är gjort med bilen är:
Helt genomgången tändning, bytt rotor, kablar, fördelar lock, tändstift, brytare.
Tändningen är inställd till 12 grader.
Oljefilter, luftfilter och olja bytt.
Nytt batteri
Nytt avgassystem
Bytte från SU förgasaren som satt i till en stromberg ist, då det inte ville sig med soppa blandningen.
Vilken förgasare är att föredra? ska jag renover SU:n eller strombergaren? Har en ny nål monterad på SU:n så det är mindre att fixa på den iof.
Vad har ni för tips för att få ner förbrukningen?
Tjackade mig en riktig pärla i höstas, en 244 från -79 med endast 10029 mil på mätaren. Nu har den rullat ca 11100, har exprimenterat med att få ner förbrukningen på den. Senaste tanken hade jag en förbrukning på 1.16 L/mil, helt okej för att vara så gammal. Men vill få ner den lite till då jag pendlar med bilen. Sitter en 4 petad låda i.
Det som är gjort med bilen är:
Helt genomgången tändning, bytt rotor, kablar, fördelar lock, tändstift, brytare.
Tändningen är inställd till 12 grader.
Oljefilter, luftfilter och olja bytt.
Nytt batteri
Nytt avgassystem
Bytte från SU förgasaren som satt i till en stromberg ist, då det inte ville sig med soppa blandningen.
Vilken förgasare är att föredra? ska jag renover SU:n eller strombergaren? Har en ny nål monterad på SU:n så det är mindre att fixa på den iof.
Vad har ni för tips för att få ner förbrukningen?