Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Buba
Tjenare!
Tjackade mig en riktig pärla i höstas, en 244 från -79 med endast 10029 mil på mätaren. Nu har den rullat ca 11100, har exprimenterat med att få ner förbrukningen på den. Senaste tanken hade jag en förbrukning på 1.16 L/mil, helt okej för att vara så gammal. Men vill få ner den lite till då jag pendlar med bilen. Sitter en 4 petad låda i.

Det som är gjort med bilen är:
Helt genomgången tändning, bytt rotor, kablar, fördelar lock, tändstift, brytare.
Tändningen är inställd till 12 grader.
Oljefilter, luftfilter och olja bytt.
Nytt batteri
Nytt avgassystem

Bytte från SU förgasaren som satt i till en stromberg ist, då det inte ville sig med soppa blandningen.
Vilken förgasare är att föredra? ska jag renover SU:n eller strombergaren? Har en ny nål monterad på SU:n så det är mindre att fixa på den iof.

Vad har ni för tips för att få ner förbrukningen?
b21 är en mindre motor till både cc och liter antal mot bla en b23:A.
Så se till att du har rätt bestyckning, nål och sånt i förgasaren.
Annars är det bara till att byta låda mot en 4+od(m46) eller en 5växlad(m47) med WIRE styrning till hastighetsmätare=ganska svår att få tag på!
vill du kan du trixa med utväxlingen i bakaxeln :)
ha rätt luft tryck i däcken, bussningar är fräscha i bak och framvagn, rätt hjulinställning, fräscha hjullager, bra olja i v-lådan, bakaxeln, bra stödlager, gummi, hållare och fjäder, icke kärvande bromsar! osv osv
Det finns mycket för att få det att gå som billigast!

Mvh Anders
av osla
jag skulle säga att nå mycket billigare kommer du inte att få en b21 att gå. det ät en trött motor i en ändå hyfsat tung bil, och sen är rödblockarna inte snåla. så ligger du på 1,16 l milen så ska du va nöjd
av Buba
Har haft planer på att byta växellåda, då jag åker mycket motorväg. varvar ganska bra när man ligger 100-110.
Men byta munstycke och nål på stromberg fuggen borde ju kanske ge några mil extra på en tank?

volvoyamha skrev:b21 är en mindre motor till både cc och liter antal mot bla en b23:A.
Så se till att du har rätt bestyckning, nål och sånt i förgasaren.
Annars är det bara till att byta låda mot en 4+od(m46) eller en 5växlad(m47) med WIRE styrning till hastighetsmätare=ganska svår att få tag på!
vill du kan du trixa med utväxlingen i bakaxeln :)
ha rätt luft tryck i däcken, bussningar är fräscha i bak och framvagn, rätt hjulinställning, fräscha hjullager, bra olja i v-lådan, bakaxeln, bra stödlager, gummi, hållare och fjäder, icke kärvande bromsar! osv osv
Det finns mycket för att få det att gå som billigast!

Mvh Anders
av PNI
Något måste inte stå rätt till.
Kör 242:an 84 B21a på landsväg mellan 0,7-0,75. Och den är också 4växlad.
Varvar nästan 2500 i 90km/h.
Har för mig att en 79 som jag provade varvar 3000 vid 90.
men 4/4,5 dl per mil känns inte som enbart bakaxelutväxlingen.
Hur var avgasvärdena vid senaste besikningen, färg på tändstiften?
av osla
PNI skrev:Något måste inte stå rätt till.
hur lyckas du få ner din så mycket, jag kör min 245 på över 1,2 l milen med b21A och m45 och co låg på 0,1 vid bess för några veckor sedan och stiften är gyllenbruna
Jag kör luke (projekt tråd finns) på 0.8-0.85. 245 med m47 och en B23A med stromberg.

Ju mer du får ner varven dessto snålare kommer den gå.
Klart du kan få ALLA ORIGINAL rödblockare att gå under litern, vissa kan det bli precis med det går. Om dom är servad efter konstens alla regler och du trixar med utväxlingen.

Klart man kanske får räkna med en tröttare bil om du får ner varven mycket. Men är man själv i bilen och skall bara transportera arslet till och från jobbet, via ex motorväg är det bara att se till att få ner varvet!
av Buba
Det låter ju som en perfekt förbrukning på volvon.
Har ju precis byt ut förgasaren så vet inte vad dem nya värdena kommer vara. Ska kolla tändstiften i veckan, men dem såg bra ut när jag kollade för några månader sen.
Beställde iaf nytt munstycke och membran så får se om det blir lite bättre då.
PNI skrev:Något måste inte stå rätt till.
av Buba
bytte membranet samt munstycket och en vaccumslang som var lite tråkig. Membranet som satt på, satt inte helt fast. Hade töjt ut sig lite, kan nog kanske påverkat. Återkommer med resultat :)

Ingen tanke på elbil? Då det änd[…]

Vad har denna för funktion?

Tyvärr pekar jag på den "böjd[…]

Har för mig det blev liknande varning på[…]

Vilken motor har du? Hur ligger batterispänn[…]