Jag antar att du vill ha ett extra bilbatteri i skuffen och inte ett litet batteri. För att undvika att batteriet i skuffen inte toppladdas måste man tänka på hur man kopplar. Konsten är att tillräckligt med laddningsström kan överföras utan att spänningsfallet blir för stort. Redan ett litet spänningsfall hindrar att batteriet toppladdas. För att inte en förbrukare som är inkopplad när batteriet ska laddas och orsaka spänningsfall i ledningarna så måste förbrukare kopplas enligt schemat med egen kabel och säkring. Viktig är att man verkligen kopplar in säkringarna F1, F2 samt F4, F5 för att skydda ledningarna om kortslutning skulle uppstå. Strömmarna kan bli stora från bilbatterier och skapa brandrisk genom överhettning av ledningarna. Jag har föreslagit 6 mm2 ledningar samt 35 A vanliga flatstiftssäkringar. Detta för att det blir lätt att ansluta istället för enkla grövre ledningar och lätt att hitta i affären. Längden på ledningarna gör att strömmen fördelar sig ungefär lika på båda ledningarna. Spolen på skiljerelät kan i de flesta fall anslutas till D+ på generatorn (samma kabel som går till laddningslampan). Då kopplar skiljerelät ihop batterierna när generatorn börjat ladda. Annars är batterierna åtskilda.
Några exempel: vi antar att ledningslängden är 6 m mellan de båda batterierna och arean är 6 mm2 per ledning. Då blir ledningsresistansen ungefär 0,018 Ohm per ledning. Till detta kommer ungefär 0,0015 Ohm för varje säkring, det blir 0,003 Ohm per ledning. Summa 0,02 Ohm per ledning vilket blir 0,01 Ohm för två parallella ledningar. Vi antar att resistansen genom jordanslutningar och karross blir ungefär lika stor som plusledningarna vilket också får inkludera skiljerelät samt övergångsresistanser. Då får vi totalt 0,02 Ohm vilket vi antar blir dubbelt så stort i verkligheten, alltså 0,04 Ohm. Det ger marginal i beräkningen. Om generatorn laddar till 14,2 Volt och vilospänningen hos batteriet i skuffen var 12,7 Volt innan batterierna kopplades ihop erhålls teoretiskt en laddningsström på över 30 A utan hänsyn till batteriets interna resistans. Denna ström sjunker efterhand allt eftersom batteriet i skuffen laddas. När t.ex. en laddningsström på några ampere återstår är spänningsfallet under 0,1 Volt för t.ex. 2 A laddningsström vilket innebär att batteriet i skuffen kan toppladdas i praktiken. Det kommer dock att ta längre tid än för batteriet i motorrummet. Om batteriet i skuffen är helt urladdat kan laddningsströmmen teoretiskt överstiga 70A (35+35) och säkringarna kan gå sönder. Men då måste batteriet i skuffen vara rejält urladdat. Det viktiga är att se till att de långa ledningarna mellan skiljerelät i motorrummet och batteriet i skuffen inte belastas med förbrukare under pågående laddning även om förbrukaren skulle befinna sig i skuffen, därav inkopplingen av separat ledning från skiljerelät via säkring F3 till förbrukaren. Även bra jordförbindningar är av stor betydelse. Dela gärna upp jordningen av batteriet i skuffen på två ledningar som ansluts till karossen en bit från varandra då karosseriplåt har hög specifik resistans och lägre resistans erhålls om större plåtarea används för strömöverföringen.
B1 = Bilens batteri
B2 = Extra batteri i skuffen
R1 = Skiljerelä, monteras i motorrummet nära bilens batteri
F1, F2 = Säkringar 35 A vardera, monteras så nära bilens batteri som möjligt
F3 = Säkring 35 A, monteras nära skiljerelät
F4, F5 = Säkringar 35 A vardera, monteras så nära batteriet i skuffen som möjligt
(Klicka på bilden för större bild)
Om din vattenkokare drar 15A blir spänningsfallet till denna klart under 0,9 Volt (om samma marginaler i beräkningen används) om ledningen för säkringen F3 är 6 m lika som ledningarna för F4 och F5. Vid laddning med bilens generator minskar spänningsfallet till ca 2/3 för förbrukaren, dvs klart under 0,6 Volt vid 15 A strömförbrukning.