Exakt funktion kanske jag inte kan beskriva i själva visarinstrumentet, men den biten som sitter i motorn och går vidare i röret är detsamma som en gammaldags kvicksilvertermometer. Alltså sensorn som sitter i motorn, motsvaras av den kulan som är längst ner på en termometer. Sedan kommer ett smalt rör upp till skalan, "linjalen" på termometern. Den motsvaras av det smala mässingsröret som går in till instrumentbrädan. Och nu kommer det lite mer okända, på samma sätt som kvicksilvret (sprit numera) rör sig i det tunna glasröret efter temperaturväxlingarna, så påverkar eter, för det är detta i motortermometerar, en visarnål i instrumentet. Exakt hur det är utfört vet jag inte, men det är ju bara att acceptera att det fungerar om allt annat är helt.
Det här tunna mässingsröret är alltså ömtåligt. Går det hål på det, så fungerar inte mätaren. (Det är så enkel felsökning

)
Det går att laga en trasig motortermometer, men det är ganska dyrt. Instrument Jige i Leksand gör sådant. Jag har läst på forum om någon händig som satte ett elektriskt visarinstrumet och givare, från en Volvo 140 i en Volvo Amazon. Jag har ingen erfarenhet av det, men det går tydligen om man kan få till placering på ett godtagbart sätt och inte har för klumpiga fingrar. Dessvärre har jag glömt vilket forum jag läste det på. Dom elektriska givarna är ett motstånd som ändrar värde med temperaturen. Naturligtvis kan man köpa ett instrument och givare på bil- och prylvaruhuset, men det passar ju inte i instrumentpanelen i t.ex en Volvo Amazon.
Lite överkurs: Det kan vara bra att känna till att tempmätaren i Volvo 140 och framåt drivs med en stabiliserad spänning av 10 volt, + - 0,2 volt. Även tankmätaren drivs av denna stabilistorn. Detta gäller på årsmodellerna fram till att insprutning och motorstyrning (ECU) kom på bilarna. Där är det ju en dator som skall behandla mätvärden, och det är inte säkert att det är lika där.