Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av HansPeter2
På gamla Volvo-modeller (och andra bilfabrikat) finns det "mekaniska" tempgivare (till skillnad från elektriska) och tillhörande mätare. De kallas också "termo-hydrauliska". Vet någon något om deras konstruktion, funktion och felsökning, alternativt var jag kan läsa något om detta?
/hans peter
Exakt funktion kanske jag inte kan beskriva i själva visarinstrumentet, men den biten som sitter i motorn och går vidare i röret är detsamma som en gammaldags kvicksilvertermometer. Alltså sensorn som sitter i motorn, motsvaras av den kulan som är längst ner på en termometer. Sedan kommer ett smalt rör upp till skalan, "linjalen" på termometern. Den motsvaras av det smala mässingsröret som går in till instrumentbrädan. Och nu kommer det lite mer okända, på samma sätt som kvicksilvret (sprit numera) rör sig i det tunna glasröret efter temperaturväxlingarna, så påverkar eter, för det är detta i motortermometerar, en visarnål i instrumentet. Exakt hur det är utfört vet jag inte, men det är ju bara att acceptera att det fungerar om allt annat är helt.
Det här tunna mässingsröret är alltså ömtåligt. Går det hål på det, så fungerar inte mätaren. (Det är så enkel felsökning :wink: )
Det går att laga en trasig motortermometer, men det är ganska dyrt. Instrument Jige i Leksand gör sådant. Jag har läst på forum om någon händig som satte ett elektriskt visarinstrumet och givare, från en Volvo 140 i en Volvo Amazon. Jag har ingen erfarenhet av det, men det går tydligen om man kan få till placering på ett godtagbart sätt och inte har för klumpiga fingrar. Dessvärre har jag glömt vilket forum jag läste det på. Dom elektriska givarna är ett motstånd som ändrar värde med temperaturen. Naturligtvis kan man köpa ett instrument och givare på bil- och prylvaruhuset, men det passar ju inte i instrumentpanelen i t.ex en Volvo Amazon.
Lite överkurs: Det kan vara bra att känna till att tempmätaren i Volvo 140 och framåt drivs med en stabiliserad spänning av 10 volt, + - 0,2 volt. Även tankmätaren drivs av denna stabilistorn. Detta gäller på årsmodellerna fram till att insprutning och motorstyrning (ECU) kom på bilarna. Där är det ju en dator som skall behandla mätvärden, och det är inte säkert att det är lika där.
Hej, Rådlös, och tack för svaret. Nu vet jag bra mycket mer än innan. Den här givaren och mätaren som jag talar om sitter i en T-Ford från 1923. Temperaturen på vattnet är 95 grader men mätaren gör inget utslag. Men nu vet jag åtminstone vad det kan bero på. Tack!
/hans peter
av *pettson*
Den vanligaste överföringsmetoden mellan temp och nålrörelse är vax i äldre bilar.
Ett rör fyllt med vax som expanderar med temperaturen, precis så som vanliga termostater fungerar fortfarande.
D4 VEA dricker olja

Är det någon som har koll på vad […]

Sensorring bak Volvo V40

Har artikelnr! Självklart utgått hos B[…]

Fick ett litet paket idag med roliga dela :-D v&a[…]

Elpriset

Moderna vindkraftverk har heller inte någo[…]