PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av maos66
Hej - ny i forumet är jag lite nyfiken på om jag kan få ett snabbt svar på en fråga. Jag har en -68 142S som bara gått drygt 9000 mil - en pärla. Nu upptäckte jag för någon vecka sedan att det läckte något kladd till vänster om kopplingspedalen, glykol. Hela förarsidan under mattor etc var fullt. Inser att det är värmepaketet eller spjället som läcker - vad tror ni?
Jag tänkte fixa detta lite mer permanent i vinter då belen ändå är undanställd. Jag tänkte köra en quick fix nu för att "överleva" sommaren och köra vidare. Jag lossade de två slangar som sitter med slangklämmor i den runda svarta "grejen" som pekar ut mitt i motorummets bakkant och kopplade ihop dessa två slagar med ett 15mm kopparrör, dvs gjorde en bye pass. Efteråt slog mig tanken att jag kanske kopplat förbi spjället och inte värmepaketet. Kommer denna åtgärd att funka temporärt - dvs värmepaketet och spjäll bortkopplat - eller kommer jag att ha bara kopplat bort spjället och ha full värme och kupen full av glykol...? Om jag missat något tar jag gärna emot ett tips på temporär lösning.
Användarvisningsbild
av lilleman
Du har kopplat bort hela värmepaketet
det funkar bra att köra över sommaren
så där :) . VÄLKOMMEN hit till ett bra forum :D
Mvh/Roger :)
av maos66
Tackar för ett snabbt svar. Trodde nog att det var rätt från start - men eftersom den ena slangen försvann in i torpedväggen så fick jag lite ågren. Kändes inte som jag ville göra om glykolsaneringsproceduren... :P
av maos66
Kom på en liten fråga till när jag kollade på min bye-pass. För att slangarna inte skall knöla sig så borde jag ha vad en rörmokare skulle kalla en 180 graders retur. Dessa gamla slangar tenderar att knöla sig lite. Spelar det någon roll om för övriga funktiner (kokning?) om detta flöde blir reducerat eller strypt? Eller är detta bara en slinga som går in till värmespjället och som ändå är strypt i och med att reglaget är ställt på "kallt"?
av Rådlös
Nej, det blir ju detsamma som att reglaget är ställt på kallt. Det vill säga: Du får rundgång på vattnet nära motorn, som förmodligen inte är helt fel. Hade det varit i värmepaketet så hade det blivit tvärstopp (Om vi förutsätter att reglaget är OK)
En annan metod som kanske är lite klumpigare, men fungerar, är att sätta två slangtänger på slangarna. Ser ut ungefär som en svetstång, men har plana, lite längre käftar.
av maos66
Elendet fortsätter. Jag gjorde den bypassoperation som vi pratade om tidigare i tråden. Pga att jag varit borta på semestrar och jag gjorde jobbet grundligt invändigt - torkat ur kladdet i omgångar - samt i dagarna behandlat golvet med rosskyddskladd (insidan) när jag ändå höll på, så har det dragit up på tiden. Nu när jag skulle testa om allt höll tätt etc var jag ute och körde några km. När tempen låg på "noll" även efter att ha kört i 5-10 min blev jag misstänksam och vände hemmåt. Efter ett litet tag kände jag att det sipprade värme in i kupen och efter ytterligare en liten stund kom det en dusch kylarvatten över motorhuv och vindruta - tempen stod fortfarande på "noll". Väl hemma så var min "lagning" torr men det tidigare fulla expantionskärlet var tomt. Glykol över hela främre delen av motorrummet, dvs i området kring kylare och expantionsburk. Vad är det som har hänt? - spontant har det inget samband med den första operationen, men å andra sidan känns det osannolikt att det inte har det...
HJÄLP!!! ?:-/ ?:-/
Användarvisningsbild
av igelkottar
Termostaten??
Fungerar vattenpumpen som den ska?
av maos66
Hmm - funderade på vattenpumpen - dock inga "missljud"? Kan termostaten ordna ett stopp? De gånger den krånglat för mig har den stått öppen så allt vatten bara blivit halvljummet och aldrig kommit upp i temp.
Jag tog bort min bye-pass pch anslöt värmepaketet. (fyllde golvet med gamla tidningar) Kort körning men det är fortfarande samma problem att tempen inte går upp och kylarvätskan uppenbarligen står stilla.
Användarvisningsbild
av igelkottar
Du skrev ju nyss att den kokade, det var det jag svarade på. :wink:
Om termostaten inte öppnar så kokar ju bilen så klart.
XC70 2016

Tack. All info är uppskattad oavsett bra elle[…]

En ständig jakt på kapital verkar vara […]

Volvo 945 STARTAR EJ

Hur nollar jag felkoder utan obd2? Bara att lo[…]

Det gör att motorn blir varmare snabbt nä[…]