- lör 30 jul 2011, 12:17
#551116
Hej - ny i forumet är jag lite nyfiken på om jag kan få ett snabbt svar på en fråga. Jag har en -68 142S som bara gått drygt 9000 mil - en pärla. Nu upptäckte jag för någon vecka sedan att det läckte något kladd till vänster om kopplingspedalen, glykol. Hela förarsidan under mattor etc var fullt. Inser att det är värmepaketet eller spjället som läcker - vad tror ni?
Jag tänkte fixa detta lite mer permanent i vinter då belen ändå är undanställd. Jag tänkte köra en quick fix nu för att "överleva" sommaren och köra vidare. Jag lossade de två slangar som sitter med slangklämmor i den runda svarta "grejen" som pekar ut mitt i motorummets bakkant och kopplade ihop dessa två slagar med ett 15mm kopparrör, dvs gjorde en bye pass. Efteråt slog mig tanken att jag kanske kopplat förbi spjället och inte värmepaketet. Kommer denna åtgärd att funka temporärt - dvs värmepaketet och spjäll bortkopplat - eller kommer jag att ha bara kopplat bort spjället och ha full värme och kupen full av glykol...? Om jag missat något tar jag gärna emot ett tips på temporär lösning.
Jag tänkte fixa detta lite mer permanent i vinter då belen ändå är undanställd. Jag tänkte köra en quick fix nu för att "överleva" sommaren och köra vidare. Jag lossade de två slangar som sitter med slangklämmor i den runda svarta "grejen" som pekar ut mitt i motorummets bakkant och kopplade ihop dessa två slagar med ett 15mm kopparrör, dvs gjorde en bye pass. Efteråt slog mig tanken att jag kanske kopplat förbi spjället och inte värmepaketet. Kommer denna åtgärd att funka temporärt - dvs värmepaketet och spjäll bortkopplat - eller kommer jag att ha bara kopplat bort spjället och ha full värme och kupen full av glykol...? Om jag missat något tar jag gärna emot ett tips på temporär lösning.