- ons 27 apr 2011, 19:24
Köpte en bil nyligen där förre ägaren ledsnat på att försöka fixa motorn. Han sade att toppen pajat tidigare och ny topp sattes på plats, men denna pajade ganska omgående den med. Enligt säljaren planades aldrig toppen som sattes dit och därför tror han att den tog skada. Han monterade av ventilkåpan, kammarna, lossade insugsröret och spridarna, men tröttnade när han inte fick loss grenrör/avgasrör och sålde sen bilen i det skicket.
Det syns att motorn kokat eftersom det är som ett vitt pulver(rester av kokande kylarvätska?) runt expansionskärlet. Jag har nu lossat på toppen och lagt ett vattenpass i aluminium som jag bedömmer vara rakt och måttat in ett bladmått om 0,6 mm när jag mäter diagonalt över toppen. På bredden får jag in 0,2mm på bladmåttet. Jag har sprickor i godset i topplocket där avgaskammen ligger lagrad (nära kamdrevet där godset är tunt). Såg att någon annan här på forumet hade liknande och värre skador på sin topp.
Jag hoppas få råd och tips av kunniga om vilka åtgärder som jag bör vidta för fortsatt renovering. Mina planer ser ut så här:
*Köpa verkstadshandbok
*Plana/byt? topplocket
*Byte vattenpump
*Byte kamrem
*Byte bultar till topplocket
*Byta alla packningar (är det en sotningssats?)
Vad ska jag kolla på när jag ändå har motorn halvt i delar? Vad lönar sig att byta? Är det bättre att leta efter en komplett begagnad motor?
Jag fixar självklart bilder på de ni vill se för att kunna bistå mig med råd.
Mvh Micke
Det syns att motorn kokat eftersom det är som ett vitt pulver(rester av kokande kylarvätska?) runt expansionskärlet. Jag har nu lossat på toppen och lagt ett vattenpass i aluminium som jag bedömmer vara rakt och måttat in ett bladmått om 0,6 mm när jag mäter diagonalt över toppen. På bredden får jag in 0,2mm på bladmåttet. Jag har sprickor i godset i topplocket där avgaskammen ligger lagrad (nära kamdrevet där godset är tunt). Såg att någon annan här på forumet hade liknande och värre skador på sin topp.
Jag hoppas få råd och tips av kunniga om vilka åtgärder som jag bör vidta för fortsatt renovering. Mina planer ser ut så här:
*Köpa verkstadshandbok
*Plana/byt? topplocket
*Byte vattenpump
*Byte kamrem
*Byte bultar till topplocket
*Byta alla packningar (är det en sotningssats?)
Vad ska jag kolla på när jag ändå har motorn halvt i delar? Vad lönar sig att byta? Är det bättre att leta efter en komplett begagnad motor?
Jag fixar självklart bilder på de ni vill se för att kunna bistå mig med råd.
Mvh Micke

- By jesperk