Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av RunningMike
Köpte en bil nyligen där förre ägaren ledsnat på att försöka fixa motorn. Han sade att toppen pajat tidigare och ny topp sattes på plats, men denna pajade ganska omgående den med. Enligt säljaren planades aldrig toppen som sattes dit och därför tror han att den tog skada. Han monterade av ventilkåpan, kammarna, lossade insugsröret och spridarna, men tröttnade när han inte fick loss grenrör/avgasrör och sålde sen bilen i det skicket.

Det syns att motorn kokat eftersom det är som ett vitt pulver(rester av kokande kylarvätska?) runt expansionskärlet. Jag har nu lossat på toppen och lagt ett vattenpass i aluminium som jag bedömmer vara rakt och måttat in ett bladmått om 0,6 mm när jag mäter diagonalt över toppen. På bredden får jag in 0,2mm på bladmåttet. Jag har sprickor i godset i topplocket där avgaskammen ligger lagrad (nära kamdrevet där godset är tunt). Såg att någon annan här på forumet hade liknande och värre skador på sin topp.

Jag hoppas få råd och tips av kunniga om vilka åtgärder som jag bör vidta för fortsatt renovering. Mina planer ser ut så här:
*Köpa verkstadshandbok
*Plana/byt? topplocket
*Byte vattenpump
*Byte kamrem
*Byte bultar till topplocket
*Byta alla packningar (är det en sotningssats?)

Vad ska jag kolla på när jag ändå har motorn halvt i delar? Vad lönar sig att byta? Är det bättre att leta efter en komplett begagnad motor?

Jag fixar självklart bilder på de ni vill se för att kunna bistå mig med råd.

Mvh Micke
av *pettson*
Om du har dom mått du har så hade jag aldrig planat, inte om det inte fanns skador efter packningen. Det är så att utan att det är nåt fel får du ha 0,5mm på längsled samt 0,2mm tvärsöver. MEN!!!! du får ENDAST plana 0,3mm TOTALT och det är någonsin. För att kunna plana måste du först och främst mäta upp toppen så du VET att den inte är planad innan..
MEN.. dina 0,6 ligger väldigt nära dina godkända 0,5 så det ska inte bli nåt problem alls.
En topp dragen korrekt med rätt packning har inte några problem med den bågningen. Det är aluminium, inte härdat stål vi ska dra till rätta.
Gör såhär..
*Köp verkstadshandbok
*Köp renoveringshandboken!!
*Byte vattenpump
*Byte kamrem
*Byt bultar till topplocket
*Byta alla packningar
Du hittar nedanstående bok på volvo.
Bild
av RunningMike
Tack för svar,
det verkar som jag inte var helt ute och cyklade då. Ska kolla efter renoveringsboken.

Vad tror du om sprickorna i toppen (se bild). Är de orsakade vid losstagning av topplock/kamaxel? Går det att använda toppen?

Bild

Vad kan ha orsakat att motorn överhettades efter första haveriet? Jag vill inte gärna montera ihop allt och upptäcka att fel kvarstår. Vet inte om nya bultar användes.

Cylinderväggarna är fina och släta. Verkar som om cylinder 2,3 och 4 har gått lite varmare än 1 och 5 (mer sot på kolvtopparna). I kylsystemet hittade jag vit sörja lite överallt, vad är det?

Bild

Jag är bara lekman på området, men bedömmer att topplockspackningen verkar vara i gott skick.

Bild
av *pettson*
Använd toppen du. Men ha mer förstånd än den som jobbat innan. Använd rätt verktyg och använd dom i rätt ordning. Den skadan uppkommer när man öppnar toppen (övre kamkåpan) utan att använda verktygen som håller emot så kåpan lyfter RAKT upp. Det blir snedspänn och kamaxlarna bryter sönder toppen.
Det du ser i toppen gällande sotet har säkert med tidigare byte att göra.
Gägg man ser i kylsystemet brukar höra till kylartätning som många tror kan fixa en otät blockpackning...

Vad som uppstått vid första haveriet vet jag inte, men nånting gjordes uppenbarligen inte korrekt. Är allt som du säger just nu, ja då ska det heller inte uppstå några problem sålänge du håller dej till rätt moment osv. Då menar jag också rätt moment överallt. Inte draget på måfå utan draget med momentnyckel i rätt ordning på bultarna. Till exempel toppen är en kritisk sak att dra åt, drar man inte i rätt mönster så blir heller inte toppen tät. Man drar ifrån mitten för att få bort bågningen. Det bågade materialet kryper åt sidorna. Därför kan man INTE dra sidorna först. Det räcker med en sån sak som föregående ägare gjort för att det ska skita sej ganska omgående. När du ändå jobbar så kolla upp så att kylfläkt och annat fungerar som tänkt.
av *pettson*
g00ey skrev:Men du *pettson*, var får man tag på den servicehandboken? Den säljs inte på Bilia i alla fall.
Den säljs på ALLA volvo.. Men den står inte på hyllan.
Alla kan kräva att få köpa denna bok. Ta TP numret som är på bilden och ange till reservdelsdisken så får dom beställa hem boken.
Det är verkstadens arbetslitteratur i bokform.
Sen har jag märkt att det är så lägligt *omöjligt* att beställa hem såna här saker. Man vet inte hur man gör, man får inte, det går inte..
MEN.. det går och man får och dom ska om du begär.. Så enkelt egentligen.
Användarvisningsbild
av g00ey
Jag var inne på Bilia och pressade dem på reservdelsbutiken att söka på "bildel" med nummer 2112011 som jag hade lagt på minnet. Sedan kom jag på att nummret de facto var 2102011 jag skall ringa dem och se om de hittar en artikel med det rätta nummret.

Har du möjligen artikelnummret till deras "verkstadshandbok"? Om jag förstår saken rätt så skall det även finnas en verkstadshandbok till Volvobilar i 850/S70/V70 serien.
av *pettson*
g00ey skrev:Jag var inne på Bilia och pressade dem på reservdelsbutiken att söka på "bildel" med nummer 2112011 som jag hade lagt på minnet. Sedan kom jag på att nummret de facto var 2102011 jag skall ringa dem och se om de hittar en artikel med det rätta nummret.

Har du möjligen artikelnummret till deras "verkstadshandbok"? Om jag förstår saken rätt så skall det även finnas en verkstadshandbok till Volvobilar i 850/S70/V70 serien.
Nej det finns ingen *Verkstadshandbok* Däremot om du är sugen på att köpa på dej två hyllmeter med information till varje bilmodell så finns egentligen allt om bilen i bokform upp till 1998-99. Böckerna är upplagda i avdelningsordning. Alltså AVD 1,2,3,4 osv med runt 30 underkapitel till varje avdelning (har inte pejl på exakt vad det högsta numret är) Volvo hade sina pärmar med fristående böcker i, innan och ihop med VADIS informationsprogram. Senare övergavs böckerna och man är endast databaserade idag. Dock som sagt går det att beställa böckerna på TP nummer. Men du får räkna med 1-2kr per sida, för det är så man tar betalt nämligen (enligt mitt lokala volvo). Är det 150 sidor kan det bli 300spänn att betala osv.
Jag har gjort det många ggr utan problem via mitt lokala volvo.
Användarvisningsbild
av g00ey
Ja 1-2kr per sida låter för mig som en typisk kopieringsavgift. Någon enstaka bok kan jag tänka mig att köpa men ett par hyllmeter med sidor är lite väl mycket för mig både pengamässigt och platsmässigt. De borde lägga upp pdf:er på sådant så att man kan tanka ner det själv.

Annars så känner jag en som har en amerikansk bil. Det finns två tjocka pärmar; en med "verkstadshandbok" och en som är späckad med planscher (från tillverkaren) som visar sprängskisser över hur allt är ihopmonterat. Vidare så finns det ett stort häfte (c:a 40x65cm som bläddras på längden) på c:a 75 sidor som visar elscheman i färg som matchar färgen på de fysiska kablarna. Vidare så finns det en manual (på c:a 150 sidor) om hur man renoverar SmallBlock och BigBlock motorer och så hittade jag för några år sedan en pdf med en väldigt detaljerad manual på c:a 100 sidor (från GM Rochester division) om hur en Rochester Quadrajet förgasare är uppbyggd och hur den arbetar och förklarar alla dess portar m.m. Jag kan ju säga att Haynesmanualen får ställa sig i skamvrån när man bläddrar i dessa pärmar och böcker. Allt detta får plats i mindre än en halv hyllmeter (bortsett från häftet med elscheman) och det kostar inte skjortan att köpa dem. Så jag hade lite förväntningar att liknande kan återfinnas för en Volvobil.

Ett progam som Vida har jag inte råd med. Vadis innehåller ibland en del intressant information men i överlag så tycker jag att informationen i den är oerhört tunn, dessutom är den ganska så besvärlig att hantera. Nä, det här med pärmar och pdfer borde vara det som gäller. Det är faktiskt ganska så trevligt att bläddra i en Agrippapärm ute i solskenet.
av RunningMike
Jag har upptäckt att jag har en motorrenoveringsfirma 400m hemifrån och tänke höra hur mycket de tar för att plana en topp. Om man inte kan plana mer än 0,3mm totalt, så blir det väl svårt att bearbeta hela ytan om den bågnar utanför toleransen (0,5mm)? Vilken är marginalen innan ventilerna börjar ta i eller kompressionen blir för hög?

Har samma/liknande problem som trådskaparen […]

Byta startmotor V90 T4 2019

När startmotorn på min 854 en gån[…]

Stefans 968

Inte illa som man säger :) Kul projekt

Standby S09 sirenförstärkare

Vet ej om detta är vad du letar efter men kik[…]