Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Freake68
Har en volvo v40 96 års modell som har börjat gå på tre cylindrar när man startar den efter den har körts och blivit varm, hela avgassystemet blir riktig varm så att upphängningen smälter. Katten blir som ett eldklot under, ventilhäng?? någon som råkat ut dör samma sak??
av qan
Är inte så enkelt att ett stift är kasst? Att katten blir varm verkar ju inte konstigt om den inte går på alla cylindrar. Vad har du för motor i åket?
av laurens
Hej,Hoppas detta kan hjälpa. Hade nämligen samma problem, samt att även bussningarna på växellänkaget smälte så jag kunde inte få i växlarna.

Iaf:

En tändspole var problemet, jag hade glapp i den. Jag antar att bilen blev väldigt överhettad av att endast gå på tre cylindrar därav "eldklotet" under... smälte till och med en matta i bilen för att värmen steg.

Jag har en 2.0 utan turbo 96:a. Den har två tändspolar. För att veta vilken det är, kan man enkelt testa.
Ta loss kåpan på motorn, så ser du de fyra tändstiften och två tändspolar. (Om det är likadant på din bil)
Starta bilen och lyft helt enkelt av en tändhatt i taget, blir det ingen skillnad på hur motorn går när du lyft av en hatt har du hittat var felet ligger.
Där det fungerar kommer du att märka det för det kan komma någon liten stöt samt att motorn börjar gå ännu sämre (på ännu färre cylindrar)

Hoppas du får det löst:)

Hej Prova stänga av AC.n vid start. Varit e[…]

Volvo 945 STARTAR EJ

Startspärren klipper väl bara soppan? […]

Körde med husvagn till och från Kroatie[…]

Ny Kartuppdatering

Det vet jag inte heller. Skulle kunna fråga […]