PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Ohlund
tjena har en 144 ex polisbil. när jag har tändingen av och utragit fläkten och drar ut lysknappen så går fläkten igång

tillägg.. konverterad till diesel. sitter en MB 240D automat spis i volvon

nån som har en smidig lösning på mitt härliga elfel ?

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

nu är det så att generatorn laddar fast ändå inte.. när jag mäter upp laddströmmen så är den typ 14v fast när jag ska starta bilen efter man varit ute och kört så finns det inge ström i batteriet och jag har bytt kablage till och från generatorn så där är inte felet.. behöver verkligen hjälp! vill verkligen bruka denna kärra
Senast redigerad av 2 Ohlund, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Kan vara en dålig jordning, du får kolla jordningar och inblandade kretsar. Kontrollera t.ex. att anslutningar inte har ärgat samt att alla ledningar är hela.

Mvh GK
Användarvisningsbild
av Ohlund
upptäckte igår att de är tändningen som slås på när jag slår på lysena :) haha men men gammal skitbil.. får bli att följa alla kablar och se vart dom går. kan ju vara nångon tidigare ägare som gjort en riktigt bonna koppling nånstans.. helt plötsligt kanske det är i knappen det felar
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Undrar om du inte skall kolla kopplingsplattan bakom tändlåset också.

Mvh GK
Användarvisningsbild
av Sparkz
Du har alltså kontakt mellan ut på tändningslåset (15) och ut på ljusknappen (56) Har nån fått en idé om automatiskt halvljus och bara kopplat ihop dem? Utan ett relä mellan så fungerar det naturligtvis bakvägen också...
För det är när du drar ljusknappen hela vägen ut? Kommer det redan på parkeringsljuset så är det 58 på ljusknappen i ställer för 56.
av Rådlös
Du har förmodligen användning för den här länken: http://www.fordson.se/phpBB2/viewtopic.php?t=6071
En hel drös med nummer. Då skall man veta att den ändå inte är komplett!!! Det förekommer fler.

Jag skulle råda dig att skaffa två kopplingsscheman, dels ett till din ursprungliga bensinbil, och ett till den ursprungliga donatorbilen. (MB'b). Sedan kan du börja felsöka och koppla så som det skall vara. Du får på något vis kombinera dieselmotorns elanslutningar till den gamla bensinmotorns funktioner och tvärtom. Lägga till och dra ifrån. Hade det varit en Volvodiesel (VW/Audi) så hade ju dokumentationen funnits färdig på ett enkelt sätt.
Användarvisningsbild
av Ohlund
har skaffat en donator bil en 71a så jag tror inte de ska skilja så mycket i elsystemet..
men nu har det ju hänt en sak till med bilj*veln. upptäckte igår att den inte laddar, så jag drar iväg på mekonomen och köper ett laddrelä. och vips den laddar 14volt, kör kanske 4-5mil så hade den tömt batteriet igen. bör generator igårkväll och då laddade den igen men i 2-3km sen så slutade den men de är som att laddningen kommer och går, kollade på intrumentbelysningen och då såg jag att den som blinkade till ibland. vad kan detta vara då ? generatorn är tom från en 140 -71 så jag fattar inte varför den ska hålla på och bråka med mig såhär tror ni det kan ha nånting med att tändningen slås på när man slå igång lysena ? idag så byter jag tändningslås och lysnkapp samt går igenom elsytemet och söker jordfel + dåliga kontakter. less less less snart dumpar jag bilen i sjön :-(O)
Användarvisningsbild
av Ohlund
nu är generatorn + allt kablage till och från generatorn och tändningslåset bytt och den laddar fast ändå inte för när jag skulle starta bilen igårkväll så var den rätt seg och så tog de slut ström ändå har jag ett 125ah i bak + ett 60ah fram..visst det var -25 men ändå, det borde inte tömma batteriet om generatorn har skickat laddström.. jo de där med att tändningen slogs på med lysknappen har jag "ordnat", tog bort den vita kabeln som går till lysknappen och vips så fungerar det och lysena fungerar ändå så den vita måste vara till pos för pos är dragit på tändningen så det kan väl inte göra nånting om jag tar bort den vita kabeln ? nu finns det bara en sak kvar att byta och det är startmotorn för jag tror att startmotorn "fältar" så de ligger som och är halvkortis där hela tiden så det suger strömmer ur batterie..tror ni jag är inne på rätt spår ? är ju värt att testa byta :???:
Användarvisningsbild
av Ohlund
gnestakalle skrev:Undrar om du inte skall kolla kopplingsplattan bakom tändlåset också.

Mvh GK
böt hela tändningslåset och problemet kvarstog så jag börjar kolla kablarna till lysknappen och jag upptäckte att drog jag ut den vita som går dit så började allt fungera..... utom laddningen då ):
Användarvisningsbild
av Ohlund
problemet löst. var inte volvos elsystem som det var något fel på. var glödreläet som aldrig slutade glöda så de låg och sög ström hela tiden så generatorn inte orkade ladda
Volvo 945 STARTAR EJ

då upptäckte dom att min inte få[…]

Det gör att motorn blir varmare snabbt nä[…]

Kylvätska till 740 b230f

Hej! Funderar på att tömma systemet d&a[…]

Brainys V60

Hej, Såg din föredömliga monter[…]