Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Har bara lagt min slim-modell i den där slitsen under handskfacket och skevat den något så den blåser mot förarsätet, funkar väl sådär, skulle kanske önska mer värmespridning i hela kuppen så jag funderar på om det fanns några tips. På golvet med hylla är inte sådär optimalt tycker jag däremot har jag satt i bilen på jobbet värmaren bakom ena baksätets huvudkudde, inte bakom men vid sidan av så att den blåser från bakom baksätet genom hela kuppen mot framrutan, det känns ganska optimalt, nackdel är en kabeldragning och på en C70 vet jag inte riktigt hur jag ska få fast värmaren så den inte far fram som en projektil vid krock. Funderar på och lägga en bräda bakom huvudkuddarna och på den en skiva som sen värmaren står på, känns lite överdrivet och kanske inte det snyggaste direkt, men nån som har gjort nån bra konstruktion?

I min förra bil skruva jag fast den i torpedväggen där den "ska" sitta men jag vill inte göra skruvhål i min C70, kanske jag t o m förstör nåt...
Du skall väl i första hand ha värmaren så långt ner som möjligt. Då först kan du tala om att värma hela kupén.

Jag satte fast en värmare på väggen till höger om framsätespassagerarens fötter. Jag satte pressmuttrar (Popnut?) och fäste fläkten i dom med skruvar. Vill man ta bort fläkten så blir det bara fyra obetydliga hål i panelen. Nu var detta en 245, så panelen var av strukturerad plast. ("Skrynklig" yta). Har man inte verktyg för pressmuttrar så torde en Mollyplugg fungera också. Märk upp hålen, ta loss panelen och borra. Det kan nog vara en fördel att sätta en stor planbricka på baksidan av varje hål. I alla fall om man har pressmuttrar.
Jag kollar Biltema här, dom har en sats med pressmuttrar (mutternitar heter dom där) med sorterade muttrar och verktyg, nr: 12-953. Detta är bara ett åskådningsexempel. Dom här grejorna säljs på många andra ställen. Nästan lika enkelt som en popnit. Och det håller.
Tack för input, skall kolla på den sidan, har för mig jag har matta där, men kommer inte ihåg i sittande stund.
Biltema har även nitar i plast (ny grej för mig), kanske räcker för mitt ändamål.
Hur är din riktad då, snett upp mot passagerarens huvud/högra axel typ?
Jo, jag har en V70, och det är en lite luddig matta, men den sitter med största säkerhet uppsatt på något stabilt material.

Här lite bilder på olika pressmuttrar. Det finns många modeller: http://www.google.se/images?hl=sv&rlz=1 ... 42&bih=730

Öppningen på fläkten blir lodrät bakåt. Den värmde bilen (240) till belåtenhet. Jag har inte kvar den bilen längre, men om det inte skulle hålla måttet i dag borde jag ha fått höra av det. Det är en anhörig som har bilen i dag. V70'in har jag i garage, så där är ingen fläkt aktuell ännu.
I v70:n har jag fläkten stående på högkant med den tunna stålramen som stöd, har alltså klämt den under mattan på passagerarsidan fram. Värmer hela bilen jättebra och ingen fast installation krävs, bara att ta bort! I 745:an har jag skruvat fast medföljande fästplatta på mittkonsollen mot passagerarplatsen lite snett riktad uppåt/bakåt, värmer också hela bilen bra och skrapning behövs ej! Har du det fästet som ser ut som en grov ståltråd så är mitt tips att använda det under gummimattan fram så fläkten står upp, kommer funka hur bra som helst!
Rådlös skrev:Nej, rakt bakåt. Fläkten sitter alltså på högkant.
Jag fattar nog lite trögt, utblåset måste väl bli uppåt då, inåt framme vid fötterna behövs väl ingen större värme?
Eller så blandar jag ihop framåt å bakåt, du menar kanske den blåser mot bakpassagerarnas fötter?
Senast redigerad av 1 semmelman, redigerad totalt 0 gånger.
Tack thunder så på mittkonsolen hade jag förut. Den ståltråden har jag inte men jag kanske ska försöka leta upp nånstans de har den till min värmare, det verkar ju vettigt med den som gör så den står rakt upp (hehe), jag hade för länge sen en sån som bara var en vinklad hylla man skulle ha fötterna under men den var ändå bara ivägen och spruta varmluften på framstolens sits framkant, meningslöst.
Ja, bakåt i bilen. Och varmluft stiger som bekant, så värmen sprider sig i hela kupén.

Till andra som funderar över min installation: Fläkten var på intet sätt något originaltillbehör eller liknande. Det var något extrapris på någon okänd fläkt som jag köpte när bilen var relativt ny i mitten på 90-talet. Men den har hållit måttet till min belåtenhet, och som jag sa tidigare, om det skulle ha varit dåligt i dag, skulle jag ha fått veta det.

Dom stativ som går att köpa i bl.a. Volvobutiker och annat fungerar säkert utmärkt ihop med dom aktuella fläktarna. Men min fläkt var alltså ett sådant lågbudhetalternativ, så till den finns det troligen inga stativ.
Volvo on call

Har en Xc90 2015 som larmar på voc. Hade den[…]

I veckan har besiktning bokats, blev hos Besikta f[…]

AC problem V70 2016 D3

Teoretiskt sett kanske CEM kan känna av att d[…]

Jag är ledsen, men din argumentation g&arin[…]