- tor 16 sep 2010, 15:06
Jag hade nyss en tråd uppe om det. i mitt fall S40 T4 -99 27000 mil.
Verkstäder använder DEL synte 10-40 i bilar utan service historik av en anledning. jag har nu hört om folk som har fått rasade motorer pga för fin olja, Dvs. Helsyntet i en bil som inte skall ha det, eller inte finns nån historik om. har bilen bara gått på delsyntet i typ 7-10000 mil så kan det beyda döden med helsyntet..
I min BMW 520 -99 jag hade som gått 33000 körde jag HEL syntet, där hade jag historik att han alltid gått på det med rekomenderad longlife historik..
En sa att delsyntetarna är så fina idag så man märker knappt nån skillnad, men dom håller inte longlife intervaller, så man får byta på 12-1500 mil.
mao, det blir ialf DEL syntet för mig i min, då jag inte har nån historik. Köper på Swedol.
Gör man en engine flush, då tror jag man törs hälla i helsyntet efter. Dock min Teori.
Dessa uppgifter har jag fått från både kunniga hemma mekanikers, och av ett par verkstäder. Sen får alla "bildokors" tycka vad dom vill. jag vill ialf inte byta motor.
Ps: Alla i min tråd rekomenderade Helsynet av visko 5-40. kanske är rätt, men jag chansar inte.
Avslutar med att jag själv bara forskat i vad andra säger, jag kan inte styrka denna post till fullo.