Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av stagesix
Tjena

Skillnaden på del, hel och mineral oljor är i vilka temperaturer det blir tjocka och därfår sina smörjegenskaper. endel oljor blir tjockare när det är varma och endel tunnare när det blir varma. Man får inte ha för tunn& inte för tjock olja.

i:
s40 2,0t-00
v40 1,8i -00
s40 t4 -98

så skall castrol magnatec 5W/40 Helsyntet i.
Kan säga att helsyntet ALLTID skall användas ej i väldigt specifika fall rekommenderas.

Helsyntet som jag kör med nu i min s40 t4-98 är det inte den rekommenderade castrol oljan, jag köpte min på ICA maxi; shell ultra helix 5W/40 helsyntet (posche och ferrari använder den oljan)
kostar nu 399 för 4L :)

ps. rätta mig om jag har fel
/stagesix
av uKKla
Jag hade nyss en tråd uppe om det. i mitt fall S40 T4 -99 27000 mil.

Verkstäder använder DEL synte 10-40 i bilar utan service historik av en anledning. jag har nu hört om folk som har fått rasade motorer pga för fin olja, Dvs. Helsyntet i en bil som inte skall ha det, eller inte finns nån historik om. har bilen bara gått på delsyntet i typ 7-10000 mil så kan det beyda döden med helsyntet..

I min BMW 520 -99 jag hade som gått 33000 körde jag HEL syntet, där hade jag historik att han alltid gått på det med rekomenderad longlife historik..

En sa att delsyntetarna är så fina idag så man märker knappt nån skillnad, men dom håller inte longlife intervaller, så man får byta på 12-1500 mil.

mao, det blir ialf DEL syntet för mig i min, då jag inte har nån historik. Köper på Swedol.

Gör man en engine flush, då tror jag man törs hälla i helsyntet efter. Dock min Teori.

Dessa uppgifter har jag fått från både kunniga hemma mekanikers, och av ett par verkstäder. Sen får alla "bildokors" tycka vad dom vill. jag vill ialf inte byta motor.

Ps: Alla i min tråd rekomenderade Helsynet av visko 5-40. kanske är rätt, men jag chansar inte.

Avslutar med att jag själv bara forskat i vad andra säger, jag kan inte styrka denna post till fullo.
av rd350
Alltid helsyntet i moderna bilar! Ingen bil rasar för att den får syntetolja, den rasar i så fall oavsett vilken ny olja den får i sig! Det är en skröna som lever kvar sen tidigt 80tal att syntetolja skulle lösa upp mer skit än motsvarande mineral. Dessa har lika mycket rengörande tillsatser i sig.
Kopplingspedal knarrar

Ja, smörjt lite upptill vid pedalen gjorde ja[…]

Classic som Volvo erbjuder för 2995:- &aum[…]

Tyvärr hittar jag ingen svensk sida som s&aum[…]

Tysta sommardäck V90

Så du rekommenderar ett däck för […]