- fre 27 aug 2010, 12:47
#440581
Hej.
Jag köpte min V70R -00 för ungefär 1½ år sedan. Hemfärden efter köpet började tyvärr med rasad turbo och block, dvs detta är nytt. När jag hämtade ut bilen efter motorbytet motorelektroniklampan tändas. Jag åkte tillbaka med bilen men de hittade inget fel utan bara släckte lampan, jag testade lämna in den på andra volvo verkstäder men samma sak där. Problemet kvarstår än idag.
Jag tyckte även att automatlådan växlade konstigt och det visade sig att det var ett flertal brända lameller i lådan. Lådan är nu utbytt mot en nyrenoverad -02 låda.
Under hela tiden har jag med min felkodsläsare fått fram P0422 på universalspråk, dvs ECM-4801 på volvospråk. Vilket betyder: Generic Main Catalyst Below Threshold (Bank 1)
Det som är bytt:
LMM
Båda lambdasonderna
Stift
Alla tändspolar
2 spridare (som hade dåliga tätningar)
Luftfiler (orginal i burk)
Laddtrycksregulator/magnetventil
Spjällhuset är av senare modell.
Jag har även gjort ren vevhusventilationen och bytt oljefälla.
Felsökt luftläckage
Kollat bränsletryck
Bilen går igenom besiktning med bra avgasvärden.
Symptom:
Bilen går kanon på gaspådrag, dock smårycker den till och från på jämngas. Växlar ner hårt i bland (när man åker ur rondeller eller saktar in för en korsning) samt rycker hårt när man lägger i D vid stillastående när den är varm.
Motorelektroniklampan tänds lite sporadiskt och släcks ibland själv eller så tröttnar jag på att se den och släcker den med felkodsläsaren. Ibland kan jag åka bara några mil innan den tänds och ibland flera hunda mil, men den har alltid samma felkod P0422 (ECM-4801).
Jag har inget som helst förtroende för närliggande volvo verkstäder då bilen har vart in och ut i flera omgångar utan resultat.
Jag hoppas någon här har en briljant idé på vad som kan vara fel :D
Jag köpte min V70R -00 för ungefär 1½ år sedan. Hemfärden efter köpet började tyvärr med rasad turbo och block, dvs detta är nytt. När jag hämtade ut bilen efter motorbytet motorelektroniklampan tändas. Jag åkte tillbaka med bilen men de hittade inget fel utan bara släckte lampan, jag testade lämna in den på andra volvo verkstäder men samma sak där. Problemet kvarstår än idag.
Jag tyckte även att automatlådan växlade konstigt och det visade sig att det var ett flertal brända lameller i lådan. Lådan är nu utbytt mot en nyrenoverad -02 låda.
Under hela tiden har jag med min felkodsläsare fått fram P0422 på universalspråk, dvs ECM-4801 på volvospråk. Vilket betyder: Generic Main Catalyst Below Threshold (Bank 1)
Det som är bytt:
LMM
Båda lambdasonderna
Stift
Alla tändspolar
2 spridare (som hade dåliga tätningar)
Luftfiler (orginal i burk)
Laddtrycksregulator/magnetventil
Spjällhuset är av senare modell.
Jag har även gjort ren vevhusventilationen och bytt oljefälla.
Felsökt luftläckage
Kollat bränsletryck
Bilen går igenom besiktning med bra avgasvärden.
Symptom:
Bilen går kanon på gaspådrag, dock smårycker den till och från på jämngas. Växlar ner hårt i bland (när man åker ur rondeller eller saktar in för en korsning) samt rycker hårt när man lägger i D vid stillastående när den är varm.
Motorelektroniklampan tänds lite sporadiskt och släcks ibland själv eller så tröttnar jag på att se den och släcker den med felkodsläsaren. Ibland kan jag åka bara några mil innan den tänds och ibland flera hunda mil, men den har alltid samma felkod P0422 (ECM-4801).
Jag har inget som helst förtroende för närliggande volvo verkstäder då bilen har vart in och ut i flera omgångar utan resultat.
Jag hoppas någon här har en briljant idé på vad som kan vara fel :D