Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av bluezoom
Hej.
Jag köpte min V70R -00 för ungefär 1½ år sedan. Hemfärden efter köpet började tyvärr med rasad turbo och block, dvs detta är nytt. När jag hämtade ut bilen efter motorbytet motorelektroniklampan tändas. Jag åkte tillbaka med bilen men de hittade inget fel utan bara släckte lampan, jag testade lämna in den på andra volvo verkstäder men samma sak där. Problemet kvarstår än idag.
Jag tyckte även att automatlådan växlade konstigt och det visade sig att det var ett flertal brända lameller i lådan. Lådan är nu utbytt mot en nyrenoverad -02 låda.

Under hela tiden har jag med min felkodsläsare fått fram P0422 på universalspråk, dvs ECM-4801 på volvospråk. Vilket betyder: Generic Main Catalyst Below Threshold (Bank 1)

Det som är bytt:
LMM
Båda lambdasonderna
Stift
Alla tändspolar
2 spridare (som hade dåliga tätningar)
Luftfiler (orginal i burk)
Laddtrycksregulator/magnetventil

Spjällhuset är av senare modell.
Jag har även gjort ren vevhusventilationen och bytt oljefälla.
Felsökt luftläckage
Kollat bränsletryck

Bilen går igenom besiktning med bra avgasvärden.

Symptom:
Bilen går kanon på gaspådrag, dock smårycker den till och från på jämngas. Växlar ner hårt i bland (när man åker ur rondeller eller saktar in för en korsning) samt rycker hårt när man lägger i D vid stillastående när den är varm.
Motorelektroniklampan tänds lite sporadiskt och släcks ibland själv eller så tröttnar jag på att se den och släcker den med felkodsläsaren. Ibland kan jag åka bara några mil innan den tänds och ibland flera hunda mil, men den har alltid samma felkod P0422 (ECM-4801).

Jag har inget som helst förtroende för närliggande volvo verkstäder då bilen har vart in och ut i flera omgångar utan resultat.

Jag hoppas någon här har en briljant idé på vad som kan vara fel :D
Hej saxat ur VADIS
Felkodsinformation
Villkor
Styrenheten kontrollerar kontinuerligt katalysatorns effektivitet genom att jämföra signalen från den bakre lambdasonden med den främre lambdasonden. När katalysatorns effektivitet avviker för mycket kommer felkod ECM-4801 att sättas.

Ersättningsvärde Baksondsregleringen stängs av.

Felorsak
-misständning
-luftläckage på insugningssystemet
-luftläckage på avgassystemet
-felaktigt bränsletryck
-ojämn kompression
-defekt katalysator

Felsymptom -miljölampa tänd
Tommy: Avgassystemet är i bra skick och jag har inte hittat något läckage, jag har ju också misstänkt katalysatorn eftersom turbon rasat men Volvo tror inte på de och avgasvärderna är bra. Men jag har snart inget mer att byta, tror du den kan vara boven?

Kurtoua: Tack :) Jag har också Vadis, tycker mig har felsökt alla listade felorsakerna men ändå så kvarstår problemet. Jag kanske ska ta och byta katalysatorn så den är utesluten iaf, men tycker det är så knepigt att avgasvärderna är bra samt att han går bra vid gaspådrag :???:

Mvh/Stina
bluezoom skrev:Tommy: Avgassystemet är i bra skick och jag har inte hittat något läckage, jag har ju också misstänkt katalysatorn eftersom turbon rasat men Volvo tror inte på de och avgasvärderna är bra. Men jag har snart inget mer att byta, tror du den kan vara boven?
Rimligen så är den ju boven eftersom nåt händer mellan sonderna och där sitter ju bara katen som kan påverka. Och att värdena är bra är ju ingen garanti för att katalysatorn gör sitt till 100%. Och ett turboras kan ju vara början till slutet för en katalysator. Och jag vill ju ha det att om det skulle bero på luftläckage på insugssidan eller någon annan av felorsakerna som Kurtoua nämnde i sitt inlägg så borde du få fler koder på långtidsblandning och såna saker. Så jag lägger min röst på katalysatorn.
Marlboroman skrev: Rimligen så är den ju boven eftersom nåt händer mellan sonderna och där sitter ju bara katen som kan påverka. Och att värdena är bra är ju ingen garanti för att katalysatorn gör sitt till 100%. Och ett turboras kan ju vara början till slutet för en katalysator. Och jag vill ju ha det att om det skulle bero på luftläckage på insugssidan eller någon annan av felorsakerna som Kurtoua nämnde i sitt inlägg så borde du få fler koder på långtidsblandning och såna saker. Så jag lägger min röst på katalysatorn.
Tack, jag ska testa byta katalysatorn :)
Fick samma problem m min t5 när ja satte dit ferritta helsystem. Bytte sonderna kollat läckage men ändå så kommer lampan tillbaka. Kollade m ferritta så tydligen va d för högt flöde genom race katten, skylle visst hjälpa med en förlängnings hylsa på den bakre sonden, så vi får se om d hjälper. Tänkte om d satt ett sådant system på
johnnyk skrev:Fick samma problem m min t5 när ja satte dit ferritta helsystem. Bytte sonderna kollat läckage men ändå så kommer lampan tillbaka. Kollade m ferritta så tydligen va d för högt flöde genom race katten, skylle visst hjälpa med en förlängnings hylsa på den bakre sonden, så vi får se om d hjälper. Tänkte om d satt ett sådant system på
Jasså, jag har original avgassystem och kat. Men tack för tipset :P

//Stina
Google

Tänk vad smart Googles sökmotor är,[…]

Hej! Finns det någon logisk anledning f&oum[…]

Så. Glömde uppdatera här. Verksta[…]

Vilken mjukvara har ni?

Min var otroligt trög och seg i början, […]