Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ejon
Tjena!.
Har en volvo 850 1994 som ger rökmoln vid full gas och utvarvning med växlarna, vad kan detta bero på? Röken är nog mer blåare än vitare/svartare.

2 stift blir oljiga en gång i veckan som jag får byta eller rengöra så går den fint igen, drar även olja.
Annars går den jätte fint och friskt i motorn, inga varnings lysen lyser i instrumentbrädan, motor lampan brukar väl lysa om det är läckage eller något enkelt?, väldigt känsliga vad jag hört och den lyser INTE. ryker absolut inget på tomgången.

Vad ska man göra?:P

Kan det vara vevhusventilationen? Vanligt??
av SubMarine
Om det ryker ur hålet till ojlestickan när den är uppdragen så är vevhusventilationen igensatt, vilket kan ge hög oljeförbrukning samt att motorn trycker på packmoxarna. Det är väll det lättaste att kontrollera (och typ vanligast) iaf :)
av ejon
OK
Jo det ryker från oljestickan när jag tar ut oljestickan, men ingen värsting rök ?

Vad ska man våga sig på?, Vevhusventilationen eller kolvringarna ? :/
av *pettson*
Antingen måste toppen renoveras eller så pratar vi om en helrenovering av underdelen. Vevhusventen i all ära. Men den gör inte så att två cylindrar får olja endast. Då skulle alla cylindrarna få extra olja.
Om du gillar att gasa ur så gäller ett byte av motor, eller en totalrenovering av densamma.
av ejon
Funderar på att jag skall renovera den på vintern, vad är det som är mest troligt att det är då ?
Tänkte på kolvarna byter jag från undersidan slipper jag pilla med toppen och köpa ny packning då den är nyss bytt.
Användarvisningsbild
av Marlboroman
ejon skrev:Funderar på att jag skall renovera den på vintern, vad är det som är mest troligt att det är då ?
Tänkte på kolvarna byter jag från undersidan slipper jag pilla med toppen och köpa ny packning då den är nyss bytt.
Har den gått långt så ligger kolvringer, eller slitna cylinderlopp bra till. Och är det loppen som är slut så är det borrning + överdimensionskolvar som gäller. Och dessutom går det inte att byta kolvarna underifrån.
av ejon
Okej.
Eftersom den trycker ut oljan har jag hört att den ska dra mindre olja om jag lägger i väldigt tjock olja?
Stämmer det?:S

MVH
Jonas
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Visst går det väl att linda symptomen med tjockare olja, men det är inget vettigt väg att gå. Det bästa är att åtgärda felet istället för att försöka lindra effekterna av det.
"Limp home mode" ?

Gåtan verkar vara löst, det verkar som […]

Från en lekman: Går inte bromsar p&ari[…]

B230fk saknar kraft

Det är nog flera saker i kombination på[…]

Spolning av automatlåda

Niemi bil i Luleå tog 5400:- sist för[…]