Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av k043
Idag var jag och farsan på okq8 gör det själv hallen. Vi tömde ut motoroljan och hällde i helsyntet 5w-50 motorolja som jag köpt på biltema (bra olja samma som från Statoil). Sedan bytte vi ur växel låde oljan (mekonomen helsyntet) i megnetskruven (pluggen,nivå) fanns en del metall spån men ej mycket bara litegran vet ej vad jag ska referera till då det gäller mycket eller lite.

Har även bytt luft filter, broms olja, servo olja, oljefilter, packningar till oljeplugg, växelplugg, broms sköldar som jag behandlat, skjöljt ut kylsystemet med kylrengöring sedan smörjmedel och glykol.

Bakaxeloljan är bytt vid alla olje tillfällen körde vi helcyntet för rätt ändamål enligt mekonomen tebbeller.

Men jag bytte ur temgivaren och mätaren i intrumentpanelen fungerar fortfarande inte, alla andra givarna tog jag bort och rengjorde anslutninarna med oxid rengöring , slipade ren ytan och satte dit. Ska man behöva köra litegrann med bilen innan allt fungerar.

Finns det nåt mer jag kan göra med bilen för att förbättre och under hålla?
En fundering... Varför billig olja i motorn och en dyr olja i växellådan? Varför inte handla alla oljor på Biltema?

Ang. tempmätaren och dess givare... Givaren till mätaren har 2 runda stift. Vad händer om du byglar mellan stiften (i kabelkontakten) och vrider på tändningen? Är mätaren ändå död?
Vilken resistans har du mellan stiften (på givaren) när motorn är varm?
Kopplingen tar högt upp.

Har en citroen c5 2004 kopplingen där tar h&o[…]

Lite sent svar nu, men jag tror inte på att […]

Bromsar på S60

Att klossarna bak tar slut vid ganske tidiga milta[…]

Hej! Då var det min tur. Höger posit[…]