Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ZkVIZ
#323654
Det här med avgas problemet tror jag att jag kan veta vart felet ligger. Som alla andra som haft problem med detta verkar lambdan vart boven i dramat.
Men de tragiska är att jag körde sönder mitt förra system (vägbula som var för hög) så jag plockade allt från katt och bak. Hade då en extra 440 med fungerande katt och lambda. Tog allt och satte fast och avgaserna var okej när jag besiktade. Men sen stod bilen på verkstad över 1 år på grund av stöld. Sen när jag hämtade ut den igen så var värdena helt åt helvete. Kan det egentligen bara vart för den stått? För motorn har en tendens till att rusa upp till 1700 varv när man startar men sen sjunker de lika fort. Kallstartsventilen kanske?
Har en 440 GLT -89 Om jag inte skrev det tidigare.

Sen det här med fronten så har jag vart ut på en och annan åker när jag lekt lite och båda dimljusen är trasiga osv. Så jag vill byta. Men hur i helsike släpper man ner den där plastfronten? Tycker jag tar bort skruv efter skruv och inget händer :S Någon som har en skiss eller liknande eller som kan förklara bra vart skruvarna sitter?

Sen har jag i för sig ett problem till och det är den där jäkla INFO CENTRALEN!
Den fungerar ibland bara osv. Mitt under färd så kan den få för sig att vakna till liv i 40 minuter sen dör den och är helt svart igen. Glapp kontakt kanske?
Detta är min första bil som jag i några år och inte vill göra mig av med ännu. För det är en underbar bil.
Och jag undrar Kan man byta Hastighetsmätar delen mot en som har den klassiska manuella bensin mätaren mm?

Har letat överallt i flera veckor men hittar inte direkt bra svar osv. Så den som känner den vill hjälpa en glad amatör så välkommen att skriva.

MVH Henrik
Användarvisningsbild
av vetten
#324080
Att bilen har stått ett år pekar nog på det vanligaste felet på dessa bilar, nämligen OXID. Jag har skrivit det förr massor av gånger. Börja med en noggran rengöring av ALLA kontaktstycken som du hittar i motorrummet, drag isär och rengör ordentligt. Denna kur brukar kunna göra underverk :mrgreen:

Vad beträffar infocentret så är det oftast så att det är dåliga lödningar där, så kuren är att riva ur hela paketet, dela den och gå över alla lödpunkter. Kolla den här länken där syns det ganska bra hur du ska gå till väga.

http://www.svenska480klubben.com/forum1 ... =26&t=1698

Om du inhandlar en Haynes reparationshandbok så kan du se ganska bra hur framspoiler och stötfångaren sitter fast. Om du tänker dej att meka lite själv med bilen i framtiden så är denna bok väl värd dom c:a 200:- den kostar på ex.vis. Biltema.
av ZkVIZ
#324093
tack för tipsen. ska kolla in på dom i morgon. Jo jag förstod att jag skulle bli tvungen att köpa den boke. Och jag håller med om att den kommer bli användbar.

Jag hör av mig hur det går :)

Håller på att fixa till en V70 d5 2010[…]

244 - Bälte bak

Frågor: Fanns inget på skrotarna? Du m[…]

AC problem V70 2016 D3

Det är ju bara att plocka bort relät och[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Nåjaa efter en massa preppande, prime:ade me[…]