- tis 22 sep 2009, 13:53
#323654
Det här med avgas problemet tror jag att jag kan veta vart felet ligger. Som alla andra som haft problem med detta verkar lambdan vart boven i dramat.
Men de tragiska är att jag körde sönder mitt förra system (vägbula som var för hög) så jag plockade allt från katt och bak. Hade då en extra 440 med fungerande katt och lambda. Tog allt och satte fast och avgaserna var okej när jag besiktade. Men sen stod bilen på verkstad över 1 år på grund av stöld. Sen när jag hämtade ut den igen så var värdena helt åt helvete. Kan det egentligen bara vart för den stått? För motorn har en tendens till att rusa upp till 1700 varv när man startar men sen sjunker de lika fort. Kallstartsventilen kanske?
Har en 440 GLT -89 Om jag inte skrev det tidigare.
Sen det här med fronten så har jag vart ut på en och annan åker när jag lekt lite och båda dimljusen är trasiga osv. Så jag vill byta. Men hur i helsike släpper man ner den där plastfronten? Tycker jag tar bort skruv efter skruv och inget händer :S Någon som har en skiss eller liknande eller som kan förklara bra vart skruvarna sitter?
Sen har jag i för sig ett problem till och det är den där jäkla INFO CENTRALEN!
Den fungerar ibland bara osv. Mitt under färd så kan den få för sig att vakna till liv i 40 minuter sen dör den och är helt svart igen. Glapp kontakt kanske?
Detta är min första bil som jag i några år och inte vill göra mig av med ännu. För det är en underbar bil.
Och jag undrar Kan man byta Hastighetsmätar delen mot en som har den klassiska manuella bensin mätaren mm?
Har letat överallt i flera veckor men hittar inte direkt bra svar osv. Så den som känner den vill hjälpa en glad amatör så välkommen att skriva.
MVH Henrik
Men de tragiska är att jag körde sönder mitt förra system (vägbula som var för hög) så jag plockade allt från katt och bak. Hade då en extra 440 med fungerande katt och lambda. Tog allt och satte fast och avgaserna var okej när jag besiktade. Men sen stod bilen på verkstad över 1 år på grund av stöld. Sen när jag hämtade ut den igen så var värdena helt åt helvete. Kan det egentligen bara vart för den stått? För motorn har en tendens till att rusa upp till 1700 varv när man startar men sen sjunker de lika fort. Kallstartsventilen kanske?
Har en 440 GLT -89 Om jag inte skrev det tidigare.
Sen det här med fronten så har jag vart ut på en och annan åker när jag lekt lite och båda dimljusen är trasiga osv. Så jag vill byta. Men hur i helsike släpper man ner den där plastfronten? Tycker jag tar bort skruv efter skruv och inget händer :S Någon som har en skiss eller liknande eller som kan förklara bra vart skruvarna sitter?
Sen har jag i för sig ett problem till och det är den där jäkla INFO CENTRALEN!
Den fungerar ibland bara osv. Mitt under färd så kan den få för sig att vakna till liv i 40 minuter sen dör den och är helt svart igen. Glapp kontakt kanske?
Detta är min första bil som jag i några år och inte vill göra mig av med ännu. För det är en underbar bil.
Och jag undrar Kan man byta Hastighetsmätar delen mot en som har den klassiska manuella bensin mätaren mm?
Har letat överallt i flera veckor men hittar inte direkt bra svar osv. Så den som känner den vill hjälpa en glad amatör så välkommen att skriva.
MVH Henrik