Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Noas
#319998
Hej alla bilkunniga människor där ute.

Jag äger en volvo 460 - 91 och den har fungerat klockrent fram tills nu.

Många gånger när jag kör så går temperaturmätaren upp ruggigt nära det röda så att bilen är nära att börja koka. Jag lämnade in bilen och verkstaden lät den stå på tomgång i en timme och mätaren höll sig på mitten där den brukar vara. Efter en timme provade dom samma procedur med samma resultat, så jag fick hämta bilen igen. Körde då en lång runda på 4 mil och mätaren höll sig som den skulle.

Nu har bilen stått parkerad några dagar och jag körde en runda på 10+10 minuter med en paus på en 45 minuter kanske. Och på vägen hem steg mätaren igen.
I början kunde jag dra igång fläkten inne i bilen och därmed stabilisera mätaren till mitten där den brukar vara, men det tricket fungerar inte längre. Och både värme och kyla fungerar i bilen. Kylaren byttes i slutet på maj månad och tråget för kylarvätska är fullt. Oljan är kollad den med och när den var inlämnad sist så sa verkstadskillen att kylfläkten startar som den ska, så någon som har förslag på vad det kan vara för fel?

Nu låter detta knas, men det är när det är varmt utomhus, typ 25 grader som mätaren stiger för mig.

Känns dumt att lämna in bilen en andra gång och så stiger kanske inte mätaren nu heller.
Bild
Användarvisningsbild
av vetten
#320060
Jag skulle nog börja med att byta termostaten, även om den oftast funkar så behöver den inte göra det alltid när den börjar bli sliten. Varför inte göra rent kontakten till fläkten också, skulle inte förvåna mej om det finns oxid där. Vanligt fel på dessa bilar med oxid i kontaktstyckena, passa på att gör rent alla du hittar när du ändå är igång.
Har den gått upp så långt att den kokat någon gång? Jag vet att dom kan gå ganska varma ibland i stadskörning, men dock inte så dom kokar.
Användarvisningsbild
av Noas
#320235
Tack för snabbt svar!!

Jag har aldrig låtit bilen komma upp så att den börjat koka ordentligt och skulle inte våga med tanke på topplocket. Men som du kan se på bilden så är mätaren betydligt högre än där den "borde" vara och första gången det hände och jag öppnade för att kolla vattnet så var där skitvarmt under huven, varmare än det brukar vara, men då hade mätaren pekat högt med.

Men om där varit oxid i fläktkontakten, då hade den väl inte startat som den skulle? Eller är jag helt ute och cyklar nu?

Är det någon skillnad på att köra bilen eller att låta den gå på tomgång?

Dumma frågor kanske, men frågar man inte får man inte veta :D
Användarvisningsbild
av Sotix
#320340
Jag får hög bil temp när jag kör i större städer när man använder kopplingen mycket.
Det han menar med oxid i kontaktstycket på fläkten är att är det oxid så kanske den inte "fläktar" tillräckligt, kan vara bra att kolla alltså.
Användarvisningsbild
av vetten
#320353
Oxid är en lömsk sak, ibland kan den orsaka problem lite beroende på luftfuktighet och värme, för att inte ställa till med några problem alls ibland, utan allt funkar perfekt.
Användarvisningsbild
av Noas
#320370
Tusen tack för era svar!!

Låter onekligen som oxid då, för idag när jag lät bilen stå på tomgång så var det inga bekymmer alls.

Men temperaturen utomhus, alltså om det är jättevarmt kan alltså påverka?

Blev dock lite fundersam på det du skrev om att bilen går varm när du använder kopplingen mycket Sotix, då är det alltså skillnad på att fysiskt köra bilen och ha den på tomgång?

Hade bytt båda oken och luftat systemet. T.o[…]

244 - Bälte bak

När jag satte rullbälte bak på 144[…]

Trögstyrd V70 trots ny servopump

Kärvande rattaxelknutar är väl en k[…]

AC problem V70 2016 D3

Det är ju bara att plocka bort relät och[…]