- ons 09 sep 2009, 12:51
#319998
Hej alla bilkunniga människor där ute.
Jag äger en volvo 460 - 91 och den har fungerat klockrent fram tills nu.
Många gånger när jag kör så går temperaturmätaren upp ruggigt nära det röda så att bilen är nära att börja koka. Jag lämnade in bilen och verkstaden lät den stå på tomgång i en timme och mätaren höll sig på mitten där den brukar vara. Efter en timme provade dom samma procedur med samma resultat, så jag fick hämta bilen igen. Körde då en lång runda på 4 mil och mätaren höll sig som den skulle.
Nu har bilen stått parkerad några dagar och jag körde en runda på 10+10 minuter med en paus på en 45 minuter kanske. Och på vägen hem steg mätaren igen.
I början kunde jag dra igång fläkten inne i bilen och därmed stabilisera mätaren till mitten där den brukar vara, men det tricket fungerar inte längre. Och både värme och kyla fungerar i bilen. Kylaren byttes i slutet på maj månad och tråget för kylarvätska är fullt. Oljan är kollad den med och när den var inlämnad sist så sa verkstadskillen att kylfläkten startar som den ska, så någon som har förslag på vad det kan vara för fel?
Nu låter detta knas, men det är när det är varmt utomhus, typ 25 grader som mätaren stiger för mig.
Känns dumt att lämna in bilen en andra gång och så stiger kanske inte mätaren nu heller.

Jag äger en volvo 460 - 91 och den har fungerat klockrent fram tills nu.
Många gånger när jag kör så går temperaturmätaren upp ruggigt nära det röda så att bilen är nära att börja koka. Jag lämnade in bilen och verkstaden lät den stå på tomgång i en timme och mätaren höll sig på mitten där den brukar vara. Efter en timme provade dom samma procedur med samma resultat, så jag fick hämta bilen igen. Körde då en lång runda på 4 mil och mätaren höll sig som den skulle.
Nu har bilen stått parkerad några dagar och jag körde en runda på 10+10 minuter med en paus på en 45 minuter kanske. Och på vägen hem steg mätaren igen.
I början kunde jag dra igång fläkten inne i bilen och därmed stabilisera mätaren till mitten där den brukar vara, men det tricket fungerar inte längre. Och både värme och kyla fungerar i bilen. Kylaren byttes i slutet på maj månad och tråget för kylarvätska är fullt. Oljan är kollad den med och när den var inlämnad sist så sa verkstadskillen att kylfläkten startar som den ska, så någon som har förslag på vad det kan vara för fel?
Nu låter detta knas, men det är när det är varmt utomhus, typ 25 grader som mätaren stiger för mig.
Känns dumt att lämna in bilen en andra gång och så stiger kanske inte mätaren nu heller.
