Moderator: Moderatorer
Naddet skrev:Hej igen.På min 86'a med Pierburg-förgasare så sitter det dels en "tomgångsskruv ovantill på insuget.. fast den känns som en blindgångare eftersom det kvittar hur mycket jag vrider på den, och dels så sitter det en skruv på förgasaren, ganska nära där gasaren bultas mot insuget.
Var ett tag sedan man var tvungen att besöka denna sida, senast då jag hade 850'n då jag och Pettson hade våra dueller ;)
Nu har jag istället fått tag på en gammal 240, som har lite väl låg tomgång och har faktiskt ingen aning hur man löser det problemet eftersom jag kan i princip ingenting om bilar. Fyllde åtminstone på förgasarolja eftersom den "behållaren" i förgasaren var helt tom! Bilen går lite ryckigt ibland, och har en tendens till att tjuvstanna vid rödljus osv, vilket är smått irriterande.
Finns det någon tomgångskruv man kan justera möjligtvis? Sprängskiss på förgasaren, någon?
Andra förslag på vad man kan göra åt låg tomgång tas gärna emot.
Mvh.
Amarace skrev:Nej såklart ska han inte det. Men har man ingen stroblampa så brukar iallafall jag försöka vrida för hand tills den låter bra och går bra, även under belastning. Jag bara tänkte att eftersom hans bil 'hade lite dumheter för sig' så kunde det vara värt ett försök.. kanske göra 2 flugor på smällen. (OM den var för lågt ställd.)
Tändningen ska du kolla, men du ska inte reglera tomgången med tändningen. Inställning för tändningen står på vänster fjädertorn.