Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Ragazon
sitter det inte en sån där tomgångsslid på den som ska ha ström så den får sug genom en kanal in i fuggen som på så sät drar med bränsleluftblandning in i motorn. Kanske kabeln bara skakatloss?
Användarvisningsbild
av Tilltugg
Naddet skrev:Hej igen.

Var ett tag sedan man var tvungen att besöka denna sida, senast då jag hade 850'n då jag och Pettson hade våra dueller ;)

Nu har jag istället fått tag på en gammal 240, som har lite väl låg tomgång och har faktiskt ingen aning hur man löser det problemet eftersom jag kan i princip ingenting om bilar. Fyllde åtminstone på förgasarolja eftersom den "behållaren" i förgasaren var helt tom! Bilen går lite ryckigt ibland, och har en tendens till att tjuvstanna vid rödljus osv, vilket är smått irriterande.

Finns det någon tomgångskruv man kan justera möjligtvis? Sprängskiss på förgasaren, någon?

Andra förslag på vad man kan göra åt låg tomgång tas gärna emot.

Mvh.
På min 86'a med Pierburg-förgasare så sitter det dels en "tomgångsskruv ovantill på insuget.. fast den känns som en blindgångare eftersom det kvittar hur mycket jag vrider på den, och dels så sitter det en skruv på förgasaren, ganska nära där gasaren bultas mot insuget.

Men om den går lite dåligt kan du alltid prova vrida upp tändningen lite. (burken med 5 "sladdar" på varav 4 går till tändstiften.. Sitter bra till, på motorns högra sida (sett framifrån). Baktill nertill på den så sitter den fast med en bult. (13mm ring/hylsnyckel) Lossa den lite lagom så att hela dosan går vrida.. ha bilen igång och vrid.. hmm.. jag tror motsols för att höja den. Vi snackar millimetrar, dock. Kan vara en idé att rista ett märke på "foten" och blocket så du kan se utgångsläget.. lätt att vrida tillbaks om det skulle behövas. Vrider du upp tändningen så går även motorn upp i varv något. Om det blir bra och bilen inte "spikar" eller går dåligt sen så har du lyckats =)
Användarvisningsbild
av buddha88
Om du har en avgasprovare som du får låna så e d guld värt, då kan du kolla me den vilka skruvar du måste sjustera. Du har en skruv för hur mycket soppa den ska få på undersidan av förgasaren, skruva upp den så hon får tillräckligt me soppa, sen om du inte har bra tomgång efter d så kan du justera tomgångs skruven, o hjälper inte d så kolla tändningen som ska va på 10 - 12 grader om ja inte minns fel
av Amarace
Många bud och gissningar här :)

TOmgången justeras på luftskruven på insuget, ingen annanstans. Nån skruv på spjället ska man ALDRIG röra, justerar man på spjället får man problem med glödtändning när man stänger av motorn. Om inget händer när man vrider på den skruven så är magnetventilen trasig eller får ingen spänning.
Luftskruven för tomgång sitter bredvid magnetventilen på isnuget. För att kolla om magnetventilen är hel så tar man loss kabeln till den, då ska tomgången sjunka kraftigt/motorn dö.

Angående skruven på undersidan för att ställe munstycket, vrider man upp det ger det mindre bränsle, vrider man ner munstycket ger det mer.

Tändningen ska du kolla, men du ska inte reglera tomgången med tändningen. Inställning för tändningen står på vänster fjädertorn.
Användarvisningsbild
av Tilltugg
Amarace skrev:
Tändningen ska du kolla, men du ska inte reglera tomgången med tändningen. Inställning för tändningen står på vänster fjädertorn.
Nej såklart ska han inte det. Men har man ingen stroblampa så brukar iallafall jag försöka vrida för hand tills den låter bra och går bra, även under belastning. Jag bara tänkte att eftersom hans bil 'hade lite dumheter för sig' så kunde det vara värt ett försök.. kanske göra 2 flugor på smällen. (OM den var för lågt ställd.)

Hade bytt båda oken och luftat systemet. T.o[…]

244 - Bälte bak

När jag satte rullbälte bak på 144[…]

Trögstyrd V70 trots ny servopump

Kärvande rattaxelknutar är väl en k[…]

AC problem V70 2016 D3

Det är ju bara att plocka bort relät och[…]