Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Volvo 745 GL B230F

Har nu upplevt att bilen inte ville starta efter att jag använt motorvärmaren på den. Lät kanske värmaren sitta lite länge, Finns det några rekommendationer för hur länge den ska sitta?

Vet ej vad det är för märke på värmaren då jag inte tänkt på det riktigt innan men det kan kollas upp om så önskas.
Den stod och tuggade på startmotorn så jag fick pumpa gasen ett par gånger med nyckeln i läge 2 sen testa igen. då gick den igång.
Maxtid är 2timmar oavsett utetemperatur, över det sägs det inte ge någon nytta/vinst att använda en motorvärmare.
Jag upplever heller ingen vinst med längre inkopplingstid.
men... om den när inkopplad mer än 2-3 timmar så borde det väl inte bli några startproblem av den anledningen. Enda "negativa" förutom onödig elkostnad är väl att på sikt kan det bli något mindre kylvätska i systemet...? Eller?
det finns mig veterligen inga saker som kan hända om man låter motorvärmaren sitta i 14 dagar. blir motorn tillräckligt varm, kommer termostaten att öppna och man kommer att värma kylaren också - så ett visst bidrag till den globala uppvärmningen kanske man kommer att göra....

/emwtur
Hej!

Har svårt att förstå att maxtiden skulle vara 2-3 timmar.
Plus 10 grader och kallare är för mig ett värde att att använda både motorvärmare och kupevärmare på hemma plan.
Exempel: Detta är bara ett exempel.
Plus + 10 grader ca en timme. Minus - 20 grader 3-4 timmar för att komma upp till likvärdigt temperatur värde.
Att motorvärmaren skulle påverka att det skulle vara svårare att få igång bilen stämmer inte för mig.
Håller med ”emwtur” att värmaren kan sitta i en längre tid utan att ha någon negativ inverkan på motorn vid start.
Har haft både slang/block värmare och inte märkt någon negativ skillnad i detta avseende.
Om det skulle vara så att motorvärmaren har en negativ inverka, skulle det nästan vara omöjlig att starta bilen efter en varmkörning.
Du får nog leta efter ett annat fel. Det är mitt tips.
Skriv gärna vad felet var när du hittar det.

Lennart 960
Min bil tyckte i alla fall inte om motorvärmare den stod under natten och gick, sen skulle bilen flyttas men ville nästan inte starta fick göra som det står i inlägg två i denna tråd.
Vovlo_Henrik skrev:Ibland har jag av misstag satt i motorvärmaren å inte kollat timern så den har stått på hela natten :shock: men de har inte hänt något, den kommer till en viss temp sen orkar den inte värma mer.
Det är kanske därigenom de kommit fram till maxgränsen på 2 timmar ( +- beroende på värmare och skick )?
Personligen märker jag ingen vinst i att ha motorvärmaren inkopplad längre än 2 timmar, kupévärmaren är däremot en annan historia beroende på kupéstorlek, utetemperatur och inkopplingstid.

Nedan en bild på tändningslåset o[…]

Piggare vid låga varv, där kompressorn […]

Visa din semesterbil(d)

Triumfbågens mega rondell minns jag fr&ari[…]

Nya skärmarna

Vad tycker ni??