- mån 29 dec 2008, 18:11
Skulle besiktiga min Volvo v70 TDI 2001 för några dagar sen. Besiktningsmannen skulle utföra opacitetskontroll och varvade upp motorn. Alla värdena var okej men det var ett värde som var precis inom ramen så han ville utföra kontrollen en gång till. Den här gången tryckte han gasen i botten,varvräknaren gick in i det röda området (trodde att kolvarna skulle flyga ut genom avgassystemet)!!! Samtidigt tändes motorns varningslampa. Han sa bilen är godkänd men att jag var tvungen att uppsöka en verkstad och släcka lampan. Jag satte mig i bilen och efter några hundra meter stannar bilen. Bogserar bilen till närmaste verkstad där de konstaterar att kamremmen har hoppat och får ett kostnadsförslag på 27000kr!!! :-(O) Bogserar bilen till verkstaden där jag bytte kamremmen (för ca 3000-4000 mil sen) och mekanikern där ringer till Volvodavidsson i Växjö. Verkstads mästaren där säger att de har varit i kontakt med bilprovningen och förbjudit de att utföra opacitetskontrollen på volvos dieselbilar på det sättet som de utförde på min bil. Han säger att dieselbilar ska man inte varva över ett visst antal varv då motorn är obelastad för det är direkt skadlig för motorn!!
Nu till min fråga om ni har orkat och läsa genom hela tråden. Vart ska jag vända mig för att få bilprovningen och betala reparationen på min bil? Stationschefen på Bilprovningen i Växjö har avslagit skadeståndskravet på ca 25000 men valt att betala undersökningskostnaden på 2000 kr! Någon som har varit med om någon liknande situation?
Tacksam för svar!!
Nu till min fråga om ni har orkat och läsa genom hela tråden. Vart ska jag vända mig för att få bilprovningen och betala reparationen på min bil? Stationschefen på Bilprovningen i Växjö har avslagit skadeståndskravet på ca 25000 men valt att betala undersökningskostnaden på 2000 kr! Någon som har varit med om någon liknande situation?
Tacksam för svar!!