Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

Skulle besiktiga min Volvo v70 TDI 2001 för några dagar sen. Besiktningsmannen skulle utföra opacitetskontroll och varvade upp motorn. Alla värdena var okej men det var ett värde som var precis inom ramen så han ville utföra kontrollen en gång till. Den här gången tryckte han gasen i botten,varvräknaren gick in i det röda området (trodde att kolvarna skulle flyga ut genom avgassystemet)!!! Samtidigt tändes motorns varningslampa. Han sa bilen är godkänd men att jag var tvungen att uppsöka en verkstad och släcka lampan. Jag satte mig i bilen och efter några hundra meter stannar bilen. Bogserar bilen till närmaste verkstad där de konstaterar att kamremmen har hoppat och får ett kostnadsförslag på 27000kr!!! :-(O) Bogserar bilen till verkstaden där jag bytte kamremmen (för ca 3000-4000 mil sen) och mekanikern där ringer till Volvodavidsson i Växjö. Verkstads mästaren där säger att de har varit i kontakt med bilprovningen och förbjudit de att utföra opacitetskontrollen på volvos dieselbilar på det sättet som de utförde på min bil. Han säger att dieselbilar ska man inte varva över ett visst antal varv då motorn är obelastad för det är direkt skadlig för motorn!!

Nu till min fråga om ni har orkat och läsa genom hela tråden. Vart ska jag vända mig för att få bilprovningen och betala reparationen på min bil? Stationschefen på Bilprovningen i Växjö har avslagit skadeståndskravet på ca 25000 men valt att betala undersökningskostnaden på 2000 kr! Någon som har varit med om någon liknande situation?

Tacksam för svar!!
Tråkigt det som hänt, bilprovningen ska ju inte varva bilen mer än 2500rpm vid avgastesterna så att köra den till rödmarkeringen låter ju idiotiskt även om jag inte tycker att kamremmen ska kugga över för en sådan sak på en fräsch bil.

Hoppas det löser sig och att du inte behöver stå hela kostnaden själv för något som någon annan orssakat.

Flyttar även tråden till ekonomidelen av forumet då du frågar om hur du ska få ersättning och inte något modellspecifikt.

mvh
Anders
det var ingen rolig historia & det blir ju inte lättare för att det är så många olika inblandade.

men om kamremen hoppar för att man varvar för mycke så är inte det bilprovningens fel, då har din bil haft en felaltig spänning på remen (27000:- låte ju för billigt för att vara ett motor ras???)
bilen är utrustad med övervarvnings skydd, så den ska klara max varv en kortare tid (specielt helt utan belastning)

sen låter det konstigt att en lokal volvo handlare har försökt bestämma vad bilprovningen får o inte får göra (det kan dom inte bestämma!)

vid kamrems bytet, byttes remspännaren? spändes remspännaren korekt?
är vatten pumpen hel i dag?

om man får problem med bilprovningen så är det bilprovningen mans ka kontakta, dom är försäkrade. (men sen är ju frågan om verkstan som bytt kamremen gjort detta korekt?)
Håller med senaste inlägget, motorn ska ju kunna maxvarvas en kort stund utan att skadas.
Dom som bytte kamremmen ska nog kontaktas direkt och bytet ska reklameras.
Remmen kan ju haft ett fel från början.
Orkar du så sätt press på bilprovningen oxå, kanske verkstan och dom kommer på en
gemensam lösning...
Då kamremen, remspännaren och vattenpumpen byttes för ca 4000 mil sen så borde väl allting ha varit i sin ordning!! Hade inte remspännaren spänts ordentligt så hade kamremen kuggat över för länge sen!!

27000 är byte av topplocket och allt som hör till då motorn som sitter i bilen (audis gamla diesel femma) inte tar så stor skada om kamremen hoppar, dvs kolvarna brukar klara sig!!

CarMan skrev:det var ingen rolig historia & det blir ju inte lättare för att det är så många olika inblandade.

men om kamremen hoppar för att man varvar för mycke så är inte det bilprovningens fel, då har din bil haft en felaltig spänning på remen (27000:- låte ju för billigt för att vara ett motor ras???)
bilen är utrustad med övervarvnings skydd, så den ska klara max varv en kortare tid (specielt helt utan belastning)

sen låter det konstigt att en lokal volvo handlare har försökt bestämma vad bilprovningen får o inte får göra (det kan dom inte bestämma!)

vid kamrems bytet, byttes remspännaren? spändes remspännaren korekt?
är vatten pumpen hel i dag?

om man får problem med bilprovningen så är det bilprovningen mans ka kontakta, dom är försäkrade. (men sen är ju frågan om verkstan som bytt kamremen gjort detta korekt?)
nä, håller inte med.
remen kan vara felspännd, sen i kombination med att remen slits så kan detta vara tillräckligt för att den ska hoppa.
eller så har remspänaren spänts fel. en för hårt ständ rem skadar remen efter lång andvändning.

men denna motor är ju bland de söligaste man kan hitta, är du säker på att ingen olja eller kylvätska har hamnat på remen o försämrat den?

vem har utfört alla servicar efter kamrems bytet? (han som bytt remen kan hävda att ett fel skule ha hitats på dessa servicar!)
Jädrar vilken tråkig historia!! :(

Jag skulle vända mig till allmännareklamationsnämnden ARN (alternativt konsumentvägledaren i din kommun om det finns en sån). De kan ge dig vägledning om hur du ska gå vidare i fallet.

Mvh
/Fred
Till att börja med vill jag säga att det är tråkigt, det som hände!
Som en kommentar kan jag säga att när opacitetsprovet utförs så ska uppvarvningen ske med ett "halvsnabbt" (ca 1 s) gaspådrag upp till avregleringsvarvtalet (maxvarvtal, ca 5100rpm).
När avregleringsvarvtalet är uppnått ska man släppa på gasen direkt. För en motor i bra kondition ska det inte innebära några problem med. Ett maxvartal är ju, just det max tillåtet, angivet av tillverkaren.
Dock så är det enbart ett värde (K-värde) som mäts, så jag förstår inte vilka värden som var bra innan andra uppvarvningen?
MEN....
Om motorn har missljud eller andra konditionsmässiga brister eller sådan konstruktion att tillverkaren angett att den inte tål att varvas, så används en alternativ metod.
Metoden som används är en accepterad och beprövad metod, som används i större delen av Europa.

Till din fråga:
Vänd dig till Bilprovningens kundtjänst, 0771-600 600. Är du & platschefen inte överens så kan du be att få tala med Bilprovningens jurist. Denne kanske kan hjälpa dig till en lösning? Dock så är det oftast så, att om provet utförts korrekt, så är det bilägaren som får stå för reparationen & Bilprovningen tar ev. undersökningskostnaden när motorn rasar så nära inpå besiktningen.
Fred skrev:Jädrar vilken tråkig historia!! :(

Jag skulle vända mig till allmännareklamationsnämnden ARN (alternativt konsumentvägledaren i din kommun om det finns en sån). De kan ge dig vägledning om hur du ska gå vidare i fallet.

Mvh
/Fred
Där håller jag med dig.
Sen om Carman säger att en lokal volvoverksta inte kan hävda det dom hävdar ja då kan du ju ringa runt till 2-3 st andra volvoverkstäder o fråga.
Får du samma svar där så har du kött på benen.
Sen kan du gå tillbaka o fråga din verksta där kamremmen byttes om dom gjort rätt.
Klart dom kommer säga det.
Nästa steg är att gå till bilprovningen och förklara att flera verkstäder säger samma sak o att din verksta gjort rätt me kamremmen.

Förstår inte varför man ska klanka ner lokala volvomekar i mindre städer. Dom kan säkert sitt jobb dom med. Säkert bytt kamrem på flera volvo dieslar. Varför ska dom just göra fel på din bil

Okej, ska testa det

En helt annan sak som slog mig när jag gic[…]

Larm går v70 -07

Hej,har en v70 2,5T -07 som larmet börjat g&a[…]

Substral Mniazek funkar bra på gräsmatt[…]