Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av centona
#192208
Hej jag lämnade in min bil på bilia idag med felsymtom att den inte startade, jag trodde på elfel eller startmotor men de började prata om en eventuell rappad kamrem...
Vad menas med det och det låter dyrt???
av *pettson*
#192256
centona skrev:Hej jag lämnade in min bil på bilia idag med felsymtom att den inte startade, jag trodde på elfel eller startmotor men de började prata om en eventuell rappad kamrem...
Vad menas med det och det låter dyrt???
Rappad kamrem betyder att den kuggat över en eller flera tänder på kamdreven. Att motorns grundinställningar mot kamremmen ändrats.
Förstår inte riktigt hur man kan säga rappad kamrem bara sådär rakt av? Det är inte första alternativet man anger till en kund.
av Fisketorp
#192270
centona skrev:Hej jag lämnade in min bil på bilia idag med felsymtom att den inte startade, jag trodde på elfel eller startmotor men de började prata om en eventuell rappad kamrem...
Vad menas med det och det låter dyrt???
Vill inte påstå att mekanikerna har fel om dem spanat på bilen, inte heller att du kanske råkat ut för samma som jag. men iallafall.

köpte bilen. någon dag senare startaden den prima, körde den runt huset och stängde av, 2h senare vägrade den starta.
vi började felsöka, nya tändstift, olja i cylindrarna, kollade så den fick soppa osv. gjorde ibland små tedenser till att starta men trist nog hade vi varje gång en tändkabel urdragen så fick avbryta.

iallafall så pratade jag med volvo, dem misstänkte att kamremen hade hoppat, kunde dok inte säga något sådant per telefon utan ville att bilen skulle rullas in(på tok för dyrt) så jag ringde lite andra verkstäder osv. dem ville naturligtvis också få kolla på det för det är svårt att säga vad som är fel per telefon, men dem bad mig iallafall att göra ett komptest om jag hade möjlighet(skulle väl se om ventilerna hade fått en knäpp då remen kuggat)

Ringde till grannen och bad att få låna en kompprovare, förklarade varför och hur det hade gått till. 5min senare startade bilen och gick fint.
han kom nämligen över med bogserlinan och drog igång den. var tunven att hålla nere gasen när den hade startat så den inte dog, fick göra så framtill att den hade blivit varm. Bilen har rullat felfrit sedan dess, ca 1år sedan.

Är tydligen något sådant som kan hända ibland, ventilyftarna som hänger sig eller något sådant *pettson* kanske kan förklara?
ska väl även gå att få igång den på annat vis, ex olja i cylindrarna men då ska väl spridarna kopplas ur vilket vi glömde.

somsagt möjligen inte det fel du råkat ut för, men kan ju vara värt att prova. eller vänta och se vad verkstan säger men är det volvo kan det bli dyrt.
en "vän" fick betala 6-7tusen på volvo för felsökning osv innan dem lyckades få igång den, tror det var med hjälp av olja i cylindrarna.

man kan väl tycka att det är hutlöst ochatt dem borde känna till sådant här, visst det gör dem väl kanske men så är det ju inga pengar i att snabbt lösa felet, eller så kanske det är välldigt riskabelt att bara mata på med olja/bogsera om det nu inte skulle vara det felet. kunden blir nog inte glad om skadan blivit förvärrad. så man får väl ha lite förståelse där också.

ondöigt långt skrivet men var t-bord sugen idag..
hoppas det löser sig och var god medela vad felet var
av *pettson*
#192292
Fisketorp skrev:
centona skrev:Hej jag lämnade in min bil på bilia idag med felsymtom att den inte startade, jag trodde på elfel eller startmotor men de började prata om en eventuell rappad kamrem...
Vad menas med det och det låter dyrt???
Vill inte påstå att mekanikerna har fel om dem spanat på bilen, inte heller att du kanske råkat ut för samma som jag. men iallafall.

köpte bilen. någon dag senare startaden den prima, körde den runt huset och stängde av, 2h senare vägrade den starta.
vi började felsöka, nya tändstift, olja i cylindrarna, kollade så den fick soppa osv. gjorde ibland små tedenser till att starta men trist nog hade vi varje gång en tändkabel urdragen så fick avbryta.

iallafall så pratade jag med volvo, dem misstänkte att kamremen hade hoppat, kunde dok inte säga något sådant per telefon utan ville att bilen skulle rullas in(på tok för dyrt) så jag ringde lite andra verkstäder osv. dem ville naturligtvis också få kolla på det för det är svårt att säga vad som är fel per telefon, men dem bad mig iallafall att göra ett komptest om jag hade möjlighet(skulle väl se om ventilerna hade fått en knäpp då remen kuggat)

Ringde till grannen och bad att få låna en kompprovare, förklarade varför och hur det hade gått till. 5min senare startade bilen och gick fint.
han kom nämligen över med bogserlinan och drog igång den. var tunven att hålla nere gasen när den hade startat så den inte dog, fick göra så framtill att den hade blivit varm. Bilen har rullat felfrit sedan dess, ca 1år sedan.

Är tydligen något sådant som kan hända ibland, ventilyftarna som hänger sig eller något sådant *pettson* kanske kan förklara?
ska väl även gå att få igång den på annat vis, ex olja i cylindrarna men då ska väl spridarna kopplas ur vilket vi glömde.

somsagt möjligen inte det fel du råkat ut för, men kan ju vara värt att prova. eller vänta och se vad verkstan säger men är det volvo kan det bli dyrt.
en "vän" fick betala 6-7tusen på volvo för felsökning osv innan dem lyckades få igång den, tror det var med hjälp av olja i cylindrarna.

man kan väl tycka att det är hutlöst ochatt dem borde känna till sådant här, visst det gör dem väl kanske men så är det ju inga pengar i att snabbt lösa felet, eller så kanske det är välldigt riskabelt att bara mata på med olja/bogsera om det nu inte skulle vara det felet. kunden blir nog inte glad om skadan blivit förvärrad. så man får väl ha lite förståelse där också.

ondöigt långt skrivet men var t-bord sugen idag..
hoppas det löser sig och var god medela vad felet var
satsar på att han hade samma symtom. Att bilen var komplös.. och att dom därför fick iden att den skulle *rappat över*..
av Fisketorp
#192301
*pettson* skrev:
Fisketorp skrev:
centona skrev:Hej jag lämnade in min bil på bilia idag med felsymtom att den inte startade, jag trodde på elfel eller startmotor men de började prata om en eventuell rappad kamrem...
Vad menas med det och det låter dyrt???
Vill inte påstå att mekanikerna har fel om dem spanat på bilen, inte heller att du kanske råkat ut för samma som jag. men iallafall.

köpte bilen. någon dag senare startaden den prima, körde den runt huset och stängde av, 2h senare vägrade den starta.
vi började felsöka, nya tändstift, olja i cylindrarna, kollade så den fick soppa osv. gjorde ibland små tedenser till att starta men trist nog hade vi varje gång en tändkabel urdragen så fick avbryta.

iallafall så pratade jag med volvo, dem misstänkte att kamremen hade hoppat, kunde dok inte säga något sådant per telefon utan ville att bilen skulle rullas in(på tok för dyrt) så jag ringde lite andra verkstäder osv. dem ville naturligtvis också få kolla på det för det är svårt att säga vad som är fel per telefon, men dem bad mig iallafall att göra ett komptest om jag hade möjlighet(skulle väl se om ventilerna hade fått en knäpp då remen kuggat)

Ringde till grannen och bad att få låna en kompprovare, förklarade varför och hur det hade gått till. 5min senare startade bilen och gick fint.
han kom nämligen över med bogserlinan och drog igång den. var tunven att hålla nere gasen när den hade startat så den inte dog, fick göra så framtill att den hade blivit varm. Bilen har rullat felfrit sedan dess, ca 1år sedan.

Är tydligen något sådant som kan hända ibland, ventilyftarna som hänger sig eller något sådant *pettson* kanske kan förklara?
ska väl även gå att få igång den på annat vis, ex olja i cylindrarna men då ska väl spridarna kopplas ur vilket vi glömde.

somsagt möjligen inte det fel du råkat ut för, men kan ju vara värt att prova. eller vänta och se vad verkstan säger men är det volvo kan det bli dyrt.
en "vän" fick betala 6-7tusen på volvo för felsökning osv innan dem lyckades få igång den, tror det var med hjälp av olja i cylindrarna.

man kan väl tycka att det är hutlöst ochatt dem borde känna till sådant här, visst det gör dem väl kanske men så är det ju inga pengar i att snabbt lösa felet, eller så kanske det är välldigt riskabelt att bara mata på med olja/bogsera om det nu inte skulle vara det felet. kunden blir nog inte glad om skadan blivit förvärrad. så man får väl ha lite förståelse där också.

ondöigt långt skrivet men var t-bord sugen idag..
hoppas det löser sig och var god medela vad felet var
satsar på att han hade samma symtom. Att bilen var komplös.. och att dom därför fick iden att den skulle *rappat över*..
Diskutionen har ju varit uppe tidigare gällande detta, var väl någon stackare som fick problemet utomlands typ spanien där volvofirman ville byta motor för lilla summan av 70-80tusen?
så det verkar ju inte vara ett alltför ovanligt fel=(

Beror symtomen på hängdaventilyftare *pettson* eller vad var krusidullet som stälde till det?
av *pettson*
#192313
Först av allt kan mekanikern helt enkelt lyfta på kamremskåpan. Har det rappat över så stämmer det inte mellan kamaxlarna längre. Det rappar aldrig över på vevaxeln. Kamremsfel är sällsynta.
Problemet är när man kallstartar några ggr. Bränslesystemen är lite väl flödiga precis vid start. Gör man då om det några ggr under uppfetningen så sköljs oljan bort i cylindrarna. Oljan är det som ihop med kolvringarna tätar så vi får kompression helt enkelt. Ringar utan olja går inte.. och olja utan ringar fungerar inte heller..
När vi då får oljan bortsköljd så får vi väldigt dåligt med kompression. Och får vi det.. tja då får vi ju inte någon tändning utan bara mera bränsle vid startförsöken. Sen är kedjan sluten för att INTE lyckas starta den om man nu möjligen inte drar igång den. (När man drar den får man upp varvtalet på motorn så att man får värme ändå som hjälper oss att få lättare att skapa en tändning.). Enklast är iallafall att ta ur tändstiften.. klunka i lite olja.. lossa spridarkontakterna.. full gas och så mala lite.. plötsligt går motorn tyngre och tyngre att mala kompressionen kommer tillbaka. Exakt då sätter man dit spridarkontakterna igen och det är bara till att starta bilen igen.
Felet märks enklast genom att motorn går för lätt att försöka starta.. och den går ju för lätt.. Det finns ingen vettig kompression..

Sen finns det en variant till. Det är när startmotorn går för tungt. Det stjäl för mycket spänning vid startögonblicket så att starta med nyckel är väldigt svårt. Dock går det utmärkt att dra igång bilen. Felet uppstår likväl kall som varm.. Men felet beror alltså på att startmotorn går för trögt då..
Det märks genom att startmotorn verkar gå lite trögt.. som om batteriet vore lite halvurladdat..
av Fisketorp
#192360
tackar för utförlig beskrivning=)
av centona
#201024
Tänkte jag skulle berätta hur denna soppa slutade.... Nedan följer ett utkast från det brev jag skickade till en servicechef på bilia


Jag bogserade min bil till Bilia Haga Norra efter att min Volvo C70 inte gick att starta, måndagen den 12e Maj. Jag lämnade en detaljerad felbeskrivning av mitt problem:
Jag hade hört ett skramlande ljud från motorn och konstanterat att ljudet kom någonstans ifrån mitten, ej vid kamremmen. Kunde starta och köra bilen trots detta ljud men väl hemma på kvällen startade inte bilen då jag skulle in i garaget. Inga varnings lampor lös och bilen hade olja. Efter några dagar hade även batteriet laddat ur. Jag har bytt batteri och antennring utan resultat. Bilen startar inte.
Diagnosen jag fick på stående fot av er var att de lät som om kamremmen var ”rippad” och det kunde bli dyrt. Ni skulle titta på bilen och återkomma nästkommande dag.

På torsdag hade jag inte hört något och ringde för att kolla status, inget hade gjorts ni skulle återkomma nästa dag.

Fredag får jag ”dåliga nyheter” från er kontakt person, vevaxeln är stum och ni har antagit att de är motorras. Jag frågar om det går att reparera eller om något annat kan orsaka detta men ni anser att byta motor är det som gäller. Ni ska kolla upp en begagnad motor och återkomma i början på nästa vecka – får återigen beskedet att detta kan bli dyrt.

På tisdag får jag ett kostnads förslag på att byta motor på 27-29000 kr. Jag ifrågasätter ännu en gång varför ni måste byta motor och undrar om ni inte kan verifiera detta. Detta skulle kosta mig 3000 kr extra vilket jag inte ville betala, jag har redan betalt 800 kr för en felsökning. Förklarar att jag har svårt att godkänna en reparation för så mycket pengar på ett antagande. Samtalet slutar med att ni ska kolla upp en annan motor samt att er handläggare ska sätta sig in i ärendet.

På onsdag ringer ni med ”glada nyheter”, det var inte ett motorras det var startmotorn.
Ni byter även olja och oljefilter samt kamrem på min begäran, nu till ett pris på drygt 9000 kr.
Får även besked om att bilen kommer att vara klar tills på fredag.

På fredag ringer ni denna gång med ”dåliga nyheter”, rattlåset måste bytas då nyckeln går att vrida runt vilket kan orsaka kortis och skadat startmotorn. Byte av detta ger en reparationskostnad på totalt 14000 kr. Delar måste beställas och bilen blir inte klar förräns nästa vecka då ni avråder mig från att köra bilen då ni inte ger några garantier för att det kan skada startmotorn.

Torsdag veckan efter den 29e får jag hämta ut bilen...

Summa summarum - jag kommer aldrig vända mig dit igen!
Användarvisningsbild
av Phantom
#201042
centona skrev:Tänkte jag skulle berätta hur denna soppa slutade.... Nedan följer ett utkast från det brev jag skickade till en servicechef på bilia


Jag bogserade min bil till Bilia Haga Norra efter att min Volvo C70 inte gick att starta, måndagen den 12e Maj. Jag lämnade en detaljerad felbeskrivning av mitt problem:
Jag hade hört ett skramlande ljud från motorn och konstanterat att ljudet kom någonstans ifrån mitten, ej vid kamremmen. Kunde starta och köra bilen trots detta ljud men väl hemma på kvällen startade inte bilen då jag skulle in i garaget. Inga varnings lampor lös och bilen hade olja. Efter några dagar hade även batteriet laddat ur. Jag har bytt batteri och antennring utan resultat. Bilen startar inte.
Diagnosen jag fick på stående fot av er var att de lät som om kamremmen var ”rippad” och det kunde bli dyrt. Ni skulle titta på bilen och återkomma nästkommande dag.

På torsdag hade jag inte hört något och ringde för att kolla status, inget hade gjorts ni skulle återkomma nästa dag.

Fredag får jag ”dåliga nyheter” från er kontakt person, vevaxeln är stum och ni har antagit att de är motorras. Jag frågar om det går att reparera eller om något annat kan orsaka detta men ni anser att byta motor är det som gäller. Ni ska kolla upp en begagnad motor och återkomma i början på nästa vecka – får återigen beskedet att detta kan bli dyrt.

På tisdag får jag ett kostnads förslag på att byta motor på 27-29000 kr. Jag ifrågasätter ännu en gång varför ni måste byta motor och undrar om ni inte kan verifiera detta. Detta skulle kosta mig 3000 kr extra vilket jag inte ville betala, jag har redan betalt 800 kr för en felsökning. Förklarar att jag har svårt att godkänna en reparation för så mycket pengar på ett antagande. Samtalet slutar med att ni ska kolla upp en annan motor samt att er handläggare ska sätta sig in i ärendet.

På onsdag ringer ni med ”glada nyheter”, det var inte ett motorras det var startmotorn.
Ni byter även olja och oljefilter samt kamrem på min begäran, nu till ett pris på drygt 9000 kr.
Får även besked om att bilen kommer att vara klar tills på fredag.

På fredag ringer ni denna gång med ”dåliga nyheter”, rattlåset måste bytas då nyckeln går att vrida runt vilket kan orsaka kortis och skadat startmotorn. Byte av detta ger en reparationskostnad på totalt 14000 kr. Delar måste beställas och bilen blir inte klar förräns nästa vecka då ni avråder mig från att köra bilen då ni inte ger några garantier för att det kan skada startmotorn.

Torsdag veckan efter den 29e får jag hämta ut bilen...

Summa summarum - jag kommer aldrig vända mig dit igen!
Det lät ju inte alls så roligt :( Men förhoppningsvis ska bilen nu fungera. Du är inte den första som är missnöjd med den verkstad du anlitat som du kan se om du använder sökfunktionen. Om du ska anlita någon Bilia igen så rekommenderar jag Täby där de har varit helt suveräna med hjälp och service på de volvobilar jag haft inlämnade där, men kostnadsmässigt så ligger de över andra mindre verkstäder(gäller samtliga Bilia) som gör lika bra jobb och ofta med bättre service. Bara ett litet tips om det skulle hända något i framtiden.
Hoppas du får en trevlig sommar med bilen nu iaf :-)-)
Felkod B5

Hej allihop! Vi var och kollade på en XC60[…]

Välkommen ut i trafiken

Jag har kvar ett nytt expansionskärl, som &au[…]

Fast det är inte samma.

Läser du ut både aktiva och lagrade fel[…]