centona skrev:Hej jag lämnade in min bil på bilia idag med felsymtom att den inte startade, jag trodde på elfel eller startmotor men de började prata om en eventuell rappad kamrem...
Vad menas med det och det låter dyrt???
Vill inte påstå att mekanikerna har fel om dem spanat på bilen, inte heller att du kanske råkat ut för samma som jag. men iallafall.
köpte bilen. någon dag senare startaden den prima, körde den runt huset och stängde av, 2h senare vägrade den starta.
vi började felsöka, nya tändstift, olja i cylindrarna, kollade så den fick soppa osv. gjorde ibland små tedenser till att starta men trist nog hade vi varje gång en tändkabel urdragen så fick avbryta.
iallafall så pratade jag med volvo, dem misstänkte att kamremen hade hoppat, kunde dok inte säga något sådant per telefon utan ville att bilen skulle rullas in(på tok för dyrt) så jag ringde lite andra verkstäder osv. dem ville naturligtvis också få kolla på det för det är svårt att säga vad som är fel per telefon, men dem bad mig iallafall att göra ett komptest om jag hade möjlighet(skulle väl se om ventilerna hade fått en knäpp då remen kuggat)
Ringde till grannen och bad att få låna en kompprovare, förklarade varför och hur det hade gått till. 5min senare startade bilen och gick fint.
han kom nämligen över med bogserlinan och drog igång den. var tunven att hålla nere gasen när den hade startat så den inte dog, fick göra så framtill att den hade blivit varm. Bilen har rullat felfrit sedan dess, ca 1år sedan.
Är tydligen något sådant som kan hända ibland, ventilyftarna som hänger sig eller något sådant *pettson* kanske kan förklara?
ska väl även gå att få igång den på annat vis, ex olja i cylindrarna men då ska väl spridarna kopplas ur vilket vi glömde.
somsagt möjligen inte det fel du råkat ut för, men kan ju vara värt att prova. eller vänta och se vad verkstan säger men är det volvo kan det bli dyrt.
en "vän" fick betala 6-7tusen på volvo för felsökning osv innan dem lyckades få igång den, tror det var med hjälp av olja i cylindrarna.
man kan väl tycka att det är hutlöst ochatt dem borde känna till sådant här, visst det gör dem väl kanske men så är det ju inga pengar i att snabbt lösa felet, eller så kanske det är välldigt riskabelt att bara mata på med olja/bogsera om det nu inte skulle vara det felet. kunden blir nog inte glad om skadan blivit förvärrad. så man får väl ha lite förståelse där också.
ondöigt långt skrivet men var t-bord sugen idag..
hoppas det löser sig och var god medela vad felet var