PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Pliind
vet ej om du ska lyssna på mig men 142 har väll b20? med fogge på höger sida? då kommer inte b23 passa...
Användarvisningsbild
av fribbe_740
Sweeman skrev:vet ej om du ska lyssna på mig men 142 har väll b20? med fogge på höger sida? då kommer inte b23 passa...
det har ingen betydelse.

det passar inte rätt i, motorfästena passar nog itne tror jag, varvräknare, tempmätare, oljemätare, hastighetsmätare funkar itne. räkna med att få dra massa nya el, svetsa nya fästen till motor och låda, skarva ihop två kardaner (140 kardan och 740 kardan), byta kylare. mer kommer jag itne på nu men jag har säkert glömt nåt. blir nog lite tjafs me bromsservon också?
Användarvisningsbild
av Fluffen
ingenting är omöjligt bara man vill och har gott om tid. 8)
av Noise
fribbe_740 skrev:blir nog lite tjafs me bromsservon också?
bromsservon lär väll inte funka anorlunda, det är ju bara vaccum :???:
Min Ford transit -76 bromsservo funkar iaf utmärkt tillsammans med sin underbara B20 motor 8)
av JonZZon
passar inte rakt av.. motorfästen läre göras om och motorn läre väl rakställas åsså läre man modda oljetråget.
Användarvisningsbild
av Fluffen
Vadå rakställas? :???:
av Rådlös
Volvo 140 med B20-motorer har motorn lodrätt monterad.

Alla motorer i den senare, modernare motorfamiljen B17, -19, -20, -21, -23, som bl.a. sitter i 360, 240 och 740 samt 940, har en motor som lutar. Jag tror det är 30 grader från lodlinjen, eller något sådant? Alltså: ungefär som en halv V8. (Fast dom lutar mera).

Själva motorblocket är i stort sett detsamma på dom senare motorerna, men kringutrustningen varierar mycket i vissa fall. Därför passar inte vilka motorer som helst, som du har sett av tidigare svar.

För hempulare som flyttar motorer finns det teknik att "rakställa" en sådan motor i lodlinjen. Det kräver nog en hel del utrustning och specialdelar för att göra detta?
Användarvisningsbild
av Fluffen
Jasså ni menar så.......... var inte riktigt vaken. :D
Varför byta? XC60

Det spelar nog ingen roll vad andra tycker, du har[…]

Frihjul på generatorn som gett upp...?

Dagens Blocket Bilar.

Ojoj. Här har det hänt mycket och jag ve[…]

Bytt Tankarmatur 240 1986

Förpunpen ska väl gå kontinuerlig[…]