- Idag, 18:38
#1621937
Är det dåligt för växellådan eller någon av styrleds-delarna m.m. att man har hjulet lyft (endast ett) samtidigt som man lossar hårda hjulbultar och använder ettans växel som motstånd? Jag tror det borde vara lugnt, men vill dubbelkolla.
Jag hade hårda bultar och växeln orkade först inte riktigt hålla emot, så hjulet roterade en bit med en "dämpad" känsla av motstånd, men bultarna släppte till slut ändå. Dessutom stod alltså det motsatta hjulet på marken när jag gjorde det här. Jag hörde lite knak inifrån motorrummet kort innan första hjulbulten släppte.
(Jag hade glömt lossa innan jag lyfte hjulet).
Varför jag tror det är lugnt - kraften från den rotation som skedde överfördes bara till motorn. Det är väl samma princip som när man får hjälp att knuff-starta en bil med svagt batteri?
Varför jag tror det kan vara skadligt - motsatta hjulet kanske inte roterade symmetriskt eftersom det stod på marken. Det kanske belastade något.
Uppdatering: jag tror att jag har blandat ihop det angående symmetrisk rotation. "Vanliga" personbilar har väl olåst differential-/vinkelväxel och hjulen kan rotera fritt relativt varandra? Jag har en vanlig framhjulsdriven S60.
Jag hade hårda bultar och växeln orkade först inte riktigt hålla emot, så hjulet roterade en bit med en "dämpad" känsla av motstånd, men bultarna släppte till slut ändå. Dessutom stod alltså det motsatta hjulet på marken när jag gjorde det här. Jag hörde lite knak inifrån motorrummet kort innan första hjulbulten släppte.
(Jag hade glömt lossa innan jag lyfte hjulet).
Varför jag tror det är lugnt - kraften från den rotation som skedde överfördes bara till motorn. Det är väl samma princip som när man får hjälp att knuff-starta en bil med svagt batteri?
Varför jag tror det kan vara skadligt - motsatta hjulet kanske inte roterade symmetriskt eftersom det stod på marken. Det kanske belastade något.
Uppdatering: jag tror att jag har blandat ihop det angående symmetrisk rotation. "Vanliga" personbilar har väl olåst differential-/vinkelväxel och hjulen kan rotera fritt relativt varandra? Jag har en vanlig framhjulsdriven S60.
S60 2001 2.4 B5244S M56
- By Zoey