Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1621937
Är det dåligt för växellådan eller någon av styrleds-delarna m.m. att man har hjulet lyft (endast ett) samtidigt som man lossar hårda hjulbultar och använder ettans växel som motstånd? Jag tror det borde vara lugnt, men vill dubbelkolla.

Jag hade hårda bultar och växeln orkade först inte riktigt hålla emot, så hjulet roterade en bit med en "dämpad" känsla av motstånd, men bultarna släppte till slut ändå. Dessutom stod alltså det motsatta hjulet på marken när jag gjorde det här. Jag hörde lite knak inifrån motorrummet kort innan första hjulbulten släppte.

(Jag hade glömt lossa innan jag lyfte hjulet).

Varför jag tror det är lugnt - kraften från den rotation som skedde överfördes bara till motorn. Det är väl samma princip som när man får hjälp att knuff-starta en bil med svagt batteri?

Varför jag tror det kan vara skadligt - motsatta hjulet kanske inte roterade symmetriskt eftersom det stod på marken. Det kanske belastade något.

Uppdatering: jag tror att jag har blandat ihop det angående symmetrisk rotation. "Vanliga" personbilar har väl olåst differential-/vinkelväxel och hjulen kan rotera fritt relativt varandra? Jag har en vanlig framhjulsdriven S60.
#1621950
Varför inte sänka ner bilen och lossa bultarna som man ska göra ist för att vara orolig för att nåt går sönder?? Lossa hjulbultar med hjulet upplyft funkar bäst med en mutterknackare.
#1622011
Det är nästan en dödssynd......
Har du en modern bil kan du säkert "dra sönder" något. Skaffa mutterdragare av bra (riktigt bra) kvalitet (batteri) så funkar det (kanske). Jag har tryckluft (30 - 40 år gamla grejer), endast dom absolut starkaste batteti maskinerna klår dessa. Ändå får jag ibland hissa ner bilen och lossa med draghandtag.
#1622132
freak1 skrev: fre 05 dec 2025, 22:38 Varför inte sänka ner bilen och lossa bultarna som man ska göra ist för att vara orolig för att nåt går sönder?? Lossa hjulbultar med hjulet upplyft funkar bäst med en mutterknackare.
Helt utav lathet.

lennarte skrev: lör 06 dec 2025, 19:59 Det är nästan en dödssynd......
Har du en modern bil kan du säkert "dra sönder" något. Skaffa mutterdragare av bra (riktigt bra) kvalitet (batteri) så funkar det (kanske). Jag har tryckluft (30 - 40 år gamla grejer), endast dom absolut starkaste batteti maskinerna klår dessa. Ändå får jag ibland hissa ner bilen och lossa med draghandtag.
Då ska jag undvika det framöver.

Vet någon vad det är som skulle kunna gå sönder? Är det själva belastningen åt godtyckliga håll som är risken (t ex paja anslutningarna till styrväxeln)? Eller är det att endast ena hjulet roterar? Eller att man belastar växellådan (som sagt gör man väl så när man putt-startar en bil?).

Det är S60 2001 med framhjulsdrift.
#1622156
Storfot skrev: Igår, 19:28 Jag har svårt att tro att en bil med manuell låda skulle kunna ta någon skada av det. Men det är väl knappast att rekommendera. Ignorera inte risken att bilen glider av en pallbock heller, förutom själva "våldet" så vill ju hjulet på motsatt sida sätta bilen i rullning.
Fast är det inte så att de två drivhjulen roterar fritt relativt varandra? Differentialväxeln (i växellådan) ser väl till att hjulen kan rotera i olika hastigheter? Fast jag har inte stenkoll på hur det funkar.

Helt klart en bra poäng oavsett. Jag tänkte inte på den risken.
#1622161
Nej differentialen håller. Men hissa ner bil nästa gång. Biltema har ett otroligt dragskaft där inte kraftiga muttermaskiner med 1/2 fattning rår på. Ofta kromblåa. Typ 70-80cm långa. Det jag har i bilverkstad dragskaftet är 5/6 år. Har förläng 2 meter stått på gjort ordentlig Gun g för bult ska lossa. Dragskaft håller. Ofta fel kona. På skruv mutter. Eller otroligt tilldraget. Håll alltid svängbara huvud till hylsa 90 grader skaft mot mutter om det sitter hårt. Bult går alltid av annars. Mycket sällsynt att bullt går av vid 90 grader. Då är den hjälplöst fastrostad i hjullager
#1622178
När man lossar vänster hjul lär det bli precis samma last på transmissionen som när man motorbromsar på 1:an. Står väl inget i instruktionsboken att det inte är tillåtet? :-)
På höger hjul riskerar man att dra motorn baklänges, det är nog inte helt riskfritt? kamremmen slackar när spännaren ger efter

Ny är väl om möjligen volvo har den[…]

Stefans 968

Avgassystem levererat, få se när jag ka[…]

När man lossar vänster hjul lär det[…]

snö

Snö fick vi för någon vecka sedan.[…]