Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1621937
Är det dåligt för växellådan eller någon av styrleds-delarna m.m. att man har hjulet lyft (endast ett) samtidigt som man lossar hårda hjulbultar och använder ettans växel som motstånd? Jag tror det borde vara lugnt, men vill dubbelkolla.

Jag hade hårda bultar och växeln orkade först inte riktigt hålla emot, så hjulet roterade en bit med en "dämpad" känsla av motstånd, men bultarna släppte till slut ändå. Dessutom stod alltså det motsatta hjulet på marken när jag gjorde det här. Jag hörde lite knak inifrån motorrummet kort innan första hjulbulten släppte.

(Jag hade glömt lossa innan jag lyfte hjulet).

Varför jag tror det är lugnt - kraften från den rotation som skedde överfördes bara till motorn. Det är väl samma princip som när man får hjälp att knuff-starta en bil med svagt batteri?

Varför jag tror det kan vara skadligt - motsatta hjulet kanske inte roterade symmetriskt eftersom det stod på marken. Det kanske belastade något.

Uppdatering: jag tror att jag har blandat ihop det angående symmetrisk rotation. "Vanliga" personbilar har väl olåst differential-/vinkelväxel och hjulen kan rotera fritt relativt varandra? Jag har en vanlig framhjulsdriven S60.
#1621950
Varför inte sänka ner bilen och lossa bultarna som man ska göra ist för att vara orolig för att nåt går sönder?? Lossa hjulbultar med hjulet upplyft funkar bäst med en mutterknackare.
#1622011
Det är nästan en dödssynd......
Har du en modern bil kan du säkert "dra sönder" något. Skaffa mutterdragare av bra (riktigt bra) kvalitet (batteri) så funkar det (kanske). Jag har tryckluft (30 - 40 år gamla grejer), endast dom absolut starkaste batteti maskinerna klår dessa. Ändå får jag ibland hissa ner bilen och lossa med draghandtag.
#1622132
freak1 skrev: fre 05 dec 2025, 22:38 Varför inte sänka ner bilen och lossa bultarna som man ska göra ist för att vara orolig för att nåt går sönder?? Lossa hjulbultar med hjulet upplyft funkar bäst med en mutterknackare.
Helt utav lathet.

lennarte skrev: lör 06 dec 2025, 19:59 Det är nästan en dödssynd......
Har du en modern bil kan du säkert "dra sönder" något. Skaffa mutterdragare av bra (riktigt bra) kvalitet (batteri) så funkar det (kanske). Jag har tryckluft (30 - 40 år gamla grejer), endast dom absolut starkaste batteti maskinerna klår dessa. Ändå får jag ibland hissa ner bilen och lossa med draghandtag.
Då ska jag undvika det framöver.

Vet någon vad det är som skulle kunna gå sönder? Är det själva belastningen åt godtyckliga håll som är risken (t ex paja anslutningarna till styrväxeln)? Eller är det att endast ena hjulet roterar? Eller att man belastar växellådan (som sagt gör man väl så när man putt-startar en bil?).

Det är S60 2001 med framhjulsdrift.
#1622156
Storfot skrev: Igår, 19:28 Jag har svårt att tro att en bil med manuell låda skulle kunna ta någon skada av det. Men det är väl knappast att rekommendera. Ignorera inte risken att bilen glider av en pallbock heller, förutom själva "våldet" så vill ju hjulet på motsatt sida sätta bilen i rullning.
Fast är det inte så att de två drivhjulen roterar fritt relativt varandra? Differentialväxeln (i växellådan) ser väl till att hjulen kan rotera i olika hastigheter? Fast jag har inte stenkoll på hur det funkar.

Helt klart en bra poäng oavsett. Jag tänkte inte på den risken.
#1622161
Nej differentialen håller. Men hissa ner bil nästa gång. Biltema har ett otroligt dragskaft där inte kraftiga muttermaskiner med 1/2 fattning rår på. Ofta kromblåa. Typ 70-80cm långa. Det jag har i bilverkstad dragskaftet är 5/6 år. Har förläng 2 meter stått på gjort ordentlig Gun g för bult ska lossa. Dragskaft håller. Ofta fel kona. På skruv mutter. Eller otroligt tilldraget. Håll alltid svängbara huvud till hylsa 90 grader skaft mot mutter om det sitter hårt. Bult går alltid av annars. Mycket sällsynt att bullt går av vid 90 grader. Då är den hjälplöst fastrostad i hjullager
#1622178
När man lossar vänster hjul lär det bli precis samma last på transmissionen som när man motorbromsar på 1:an. Står väl inget i instruktionsboken att det inte är tillåtet? :-)
På höger hjul riskerar man att dra motorn baklänges, det är nog inte helt riskfritt? kamremmen slackar när spännaren ger efter
#1622189
Tack för fler bra råd. Ännu fler anledningar att undvika det alltså.

Erik Å skrev: Idag, 13:08 När man lossar vänster hjul lär det bli precis samma last på transmissionen som när man motorbromsar på 1:an. Står väl inget i instruktionsboken att det inte är tillåtet? :-)
På höger hjul riskerar man att dra motorn baklänges, det är nog inte helt riskfritt? kamremmen slackar när spännaren ger efter
Det var höger hjul så det låter ju inte så bra.

Retep1964 skrev: Idag, 01:20 Nej differentialen håller. Men hissa ner bil nästa gång. Biltema har ett otroligt dragskaft där inte kraftiga muttermaskiner med 1/2 fattning rår på. Ofta kromblåa. Typ 70-80cm långa. Det jag har i bilverkstad dragskaftet är 5/6 år. Har förläng 2 meter stått på gjort ordentlig Gun g för bult ska lossa. Dragskaft håller. Ofta fel kona. På skruv mutter. Eller otroligt tilldraget. Håll alltid svängbara huvud till hylsa 90 grader skaft mot mutter om det sitter hårt. Bult går alltid av annars. Mycket sällsynt att bullt går av vid 90 grader. Då är den hjälplöst fastrostad i hjullager
Ledhandtag har jag ett på 600 mm tror jag och dessutom moment-spänner jag alltid så det brukar gå bra för hand att lossa. Tråden handlade egentligen om att jag glömde lossa innan jag lyfte, och sedan var för lat för att ta ner bilen och sedan göra om allt (lyfta, hitta plan yta för pallbocken, m.m.). Men det vore inte dumt med ett ännu längre skaft om man ska byta hjul själv resten av livet också. Ser att Biltema har ett 1000 mm 3/4". Med lång hylsa 3/4" 19 mm så blir det närmare 1000 kr totalt (de säljer dock inte sån hylsa). Viktigast är dock att använda benmusklerna när man lossar tycker jag. Som ett knäböjs-lyft.

När jag nyligen monterat hjulet sitter bultarna sitter de ju ungefär med dem 140 Nm jag spänt dem med och då brukar det gå lätt även med lyft bil (jag har glömt tidigare också). Sist var det dock på andra hjulet, där de satt betydligt hårdare. Jag ska tänka på att lossa innan jag lyfter oavsett framöver.

Det var mycket av och på med det andra hjulet på sistone för jag har korrigerat hjulinställningen på egen hand efter jag bytte en yttre styrled och det krävdes många justeringar tills det blev perfekt.
#1622193
Haren2 skrev:Fast är det inte så att de två drivhjulen roterar fritt relativt varandra? Differentialväxeln (i växellådan) ser väl till att hjulen kan rotera i olika hastigheter? Fast jag har inte stenkoll på hur det funkar.
Den är oberoende på så sätt att hjulen kan rotera olika fort. Men "totalrotationen" på hjulen måste fortfarande stämma med ingående rotation och utväxling. Så om du har en växel i, motorn inte rör sig och det ena hjulet roteras så måste det andra hjulet rotera lika fort åt motsatt håll.
Volvo car UX

"Möjligt", "planerad", &q[…]

Fast är det inte så att de två[…]

Ett batteri som varit heltomt blir aldrig helt bra[…]

Dålig räckvidd XC60 -2026

Sen påverkar körstilen räckvidden […]