Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1621048
Hej, har en V60 T3 Classic som nyligen varit inne på originalservice och såklart vill de att jag snarast byter bromsbeläggen bak som nu är 3 mm tjocka. Får alltid känslan av att de vill att man byter i förtid så att de ska dra in extra stålar. När är det egentligen dags att byta? Ska besikta bilen nästa månad, är inte orolig för att jag inte klarar besiktningen men jag kanske får ett ärligare svar där?
#1621054
Vid service ska allt bytas som inte håller till servicen nästa år.

Även jag som byter själv skulle bytt någonstans kring 3 mm (lite grann beroende på andra faktorer). Just bromsbelägg vill jag inte köra sopslut. Det ökar också risken för rost på glidpinnar och bromskolv.
#1621056
Jag byter tidigare än så. Vill inte riskera att kolvarna går för långt ut, med risk för kondens och senare rost. Men det beror på hur många mil bilen rullar per år. 745-an rullar bara 500 mil ungefär, men kör man 3 - 4000 mil blir det ju tätare mellan byten. Och då smörjs det upp tillräckligt ofta förmodar/hoppas jag.
#1621060
Google hittar sidor som påstår att gränsen till olagligt går vid 2mm. Vet inte om det är sant (för Sverige vill säga). Nån sida sa 1mm
Själv skulle jag definitivt ha bytt om det bara var 3mm kvar..
Har sett limfogen börja släppa på belägg som närmar sig slutet.

Köpte en XC60 i våras och såg red[…]

Startproblem V70 Gen 1

Någon hjälp här? https://www.jagru[…]

Google hittar sidor som påstår att gr&[…]

varme i bil

Motortemp 72 grader låter lågt, en fri[…]