Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej, har en V60 T3 Classic som nyligen varit inne på originalservice och såklart vill de att jag snarast byter bromsbeläggen bak som nu är 3 mm tjocka. Får alltid känslan av att de vill att man byter i förtid så att de ska dra in extra stålar. När är det egentligen dags att byta? Ska besikta bilen nästa månad, är inte orolig för att jag inte klarar besiktningen men jag kanske får ett ärligare svar där?
Vid service ska allt bytas som inte håller till servicen nästa år.

Även jag som byter själv skulle bytt någonstans kring 3 mm (lite grann beroende på andra faktorer). Just bromsbelägg vill jag inte köra sopslut. Det ökar också risken för rost på glidpinnar och bromskolv.
Jag byter tidigare än så. Vill inte riskera att kolvarna går för långt ut, med risk för kondens och senare rost. Men det beror på hur många mil bilen rullar per år. 745-an rullar bara 500 mil ungefär, men kör man 3 - 4000 mil blir det ju tätare mellan byten. Och då smörjs det upp tillräckligt ofta förmodar/hoppas jag.
Lambdasond

Det enda som kan sätta felkod på indivi[…]

Jag byter tidigare än så. Vill inte ris[…]

Stötdämpare bak V50 T5 AWD

Mejlade precis bilia här där jag bor s&[…]

Köpråd

Om vi pratar V60 så finns ju bara en motor p[…]