Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Egonm123
Hej
Jag har en volvo 940 med en nyrenoverad b230fk i, ramlager, vevlager, kolvringar och packningar.
Den har en t3/t4 turbo, gröna r spridare, 531 topp med en t3 kamaxel, nuke ställbar btr med nuke fuelrail, 3 tums luftmassemätare och förmodligen chippad efter setupen eftersom jag köpte den med rasad motor eftersom gamla ägarn hade laddat 1,8 bar.
Nu laddar jag 0,8-0,9 bar och jag tycker att den saknar kraft för den orkar inte riktigt börna tvåan, orkar ettan finfint men när man ska köra tvåan så blir det spinn men när du bromsar för mycket så orkar den inte.

Vet som sagt inte vad det är är för chip men gamla ägaren säger att den var chippad efter gröna r och 3 tums lmm, på chippen står det volvo 940T 300hk.
Den har en värre koppling med m90 och svetsdiff.

Varför orkar den inte?
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Känns det som att den saknar effekt när du gasar på utan att börna? Om du inte bromsar när du börnar på tvåan orkar den utan bekymmer då? Beroende på vad du menar med "bromsar för mycket" så kan det ju vara så enkelt också att du bromsar för mycket.
Vevhusventilation B5204T9

Hej, Någon som vet hur vevhusventilationen […]

XC60, 2011, manuell. Utifrån felsymptom och […]

..Så därav lär det nog vara meka[…]

B230fk saknar kraft

Känns det som att den saknar effekt när […]