Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Egonm123
Hej
Jag har en volvo 940 med en nyrenoverad b230fk i, ramlager, vevlager, kolvringar och packningar.
Den har en t3/t4 turbo, gröna r spridare, 531 topp med en t3 kamaxel, nuke ställbar btr med nuke fuelrail, 3 tums luftmassemätare och förmodligen chippad efter setupen eftersom jag köpte den med rasad motor eftersom gamla ägarn hade laddat 1,8 bar.
Nu laddar jag 0,8-0,9 bar och jag tycker att den saknar kraft för den orkar inte riktigt börna tvåan, orkar ettan finfint men när man ska köra tvåan så blir det spinn men när du bromsar för mycket så orkar den inte.

Vet som sagt inte vad det är är för chip men gamla ägaren säger att den var chippad efter gröna r och 3 tums lmm, på chippen står det volvo 940T 300hk.
Den har en värre koppling med m90 och svetsdiff.

Varför orkar den inte?
Känns det som att den saknar effekt när du gasar på utan att börna? Om du inte bromsar när du börnar på tvåan orkar den utan bekymmer då? Beroende på vad du menar med "bromsar för mycket" så kan det ju vara så enkelt också att du bromsar för mycket.
Den verkar vilja fortsätta på tvåan när du ej bromsar men det är när du börjar bromsar som den far ner i varv och tillslut inte orkar,

Har sett att man helst ska ha ett justerbart sprut om man kör med t3 kammen men inte vet jag om den ställer till nått kanske?
Sen går inte bilen helt 100, lambda/motorstyrning lampan lyser, den är också ganska segstartad. Har även inte någon bredbandslambda.

Tycker att bilen känns riktigt stark på låga varv och sånt men Tycker att den ska orka mer när man tex börnar.
Det är nog flera saker i kombination på gång här:

Varför lambdalampan lyser lär ju kollas upp och åtgärdas till att börja med.

Sen undrar jag om inte kombinationen av delar är i alla fall en liten del av ditt bekymmer. Både toppen och framförallt kammen flyttar upp registret en hel del så du blir beroende av att varva för att få ut något. Men det gör också att om varvtalet sjunker för mycket så tappar du laddtrycket och effekten försvinner. Chipen, framförallt det till tändning kan ha en del med saken att göra också, beroende på vilka det är såklart. Sen undrar jag om inte laddtrycket är lite lågt, men utan BBL kan det vara dumt att börja öka på.

Är det du eller förra ägaren som satt ihop motorn? Är kammen rätt inställd och med rätt spel? Får motorn rätt bränsletryck? Bränslepump som orkarleverera tillräckligt flöde?
Det är jag som byggt ihop motorn själv, honade cylindrar och inmätta kolvringsgap/mellanrum.
Och lager och allt som sagt.
Den ryker ingenting så det är väl ett bra tecken.
Jag har grejer till Bredbandslambda men saknar en grej och det är kabeln som går från sensorn in till boxen, har sett att det går å köpa men är inte säker om det är rätt.

Det med att Lambda lampan lyser vet jag inte varför kan vara lambdan för att den verkar inte göra nån skillnad alls om man rycker ur kablarna, det sitter ny tempgivare.

531 toppen ska då väl ändå inte göra något men kammen hade man nog skulla haft ställbart kamdrev och ställa in på bänk men det har då inte jag åtkomst till.

Jag hade velat provat en vx3 kam istället för den jag har.
Det är även en do88 intercooler på den det glömde jag säga.

Motorn är nollställd som den ska, jag har dubbelkollat ett par gånger.

Bilen är tyvärr en 1997 årsmodell så den har obd felkodsläsaren så jag kan inte få ut några felkoder på lambda lampan.
Normalt ligger väl bränsletrycket på 3 bar, men med dina chip är det möjligt att det ska vara 3,8 bar.

Mätte du så att kammen hamnade hyffsat rätt enligt KL's instruktioner vid montering?
Bränsletrycket ligger på nästan 3 bar just nu men av nån anledning så stiger inte mätaren på btr mer än typ 2,9 bar även om jag försöker ställa på mer.

Toppen har inte jag justerat själv utan det var gamla ägaren, glömde mäta ventilspel innan men lashcaps var det på iallafall.
Kan du inte justera upp trycket mer är ju frågan hur bränslepumpen mår. Du ska ju kunna dra upp trycket högre än så. Trycket ska ju stiga med laddtrycket.
Ja den visar då inget mer på tryckklockarn även om den kan gå upp i typ 6 bar på klockan och då lär väl säkert pumpen vara dålig så den inte orkar få fram mer tryck.

Det hade ju förklarat en hel del om soppa pumpen hade vart dålig.

Finns säkert en kortare rem att köpa. […]

B230fk saknar kraft

Jag tycker inte den verkar stiga med laddtryck hel[…]

…När den femstegade lådan inf[…]

Tack för detektivarbetet, vad gött jag h[…]